Een consortium onder aanvoering van IBM, Ariba en i2 Technologies heeft miljoenenorder binnengehaald voor het leveren van de techniek voor de WorldWide Retail Exchange (Wwre). Ook in de race voor deze wereldwijde elektronische marktplaats waren Oracle, General Electric, Microsoft, Commerce-One en Andersen Consulting.
De Wwre wordt opgezet door 22 wederverkopers die onderling voor 500 miljard handel drijven via 50 duizend winkels in de Verenigde Staten, Europa en Azië. De marktplaats wil binnen vier weken van start gaan met het veilen van producten. Voorzieningen voor elektronische inkoop volgen binnen drie maanden. Tegen het eind van dit jaar zullen de deelnemende bedrijven in staat zijn de beurs aan te passen aan de wensen per bedrijfstak, zo stellen de leden van het consortium.
De WorldWide Retail Exchange werd in maart opgezet door grootwinkelbedrijven, zoals Kmart, Gap en Safeway uit de VS, Marks & Spencer uit het Verenigd Koninkrijk en het Spaanse El Corte Ingles. De initiatiefnemers willen de samenwerking tussen de grootwinkelbedrijven, leveranciers en verkopers verbeteren. Daardoor worden de kosten van de logistieke keten lager, zodat producten ook goedkoper kunnen worden.
Concurrent
IBM gaat voor de nieuwe marktplaats fungeren als systeemintegrator. De Wwre is gebaseerd op de inkoopsoftware van Ariba en de Tradematrix logistieke software van i2Technologies.
De nieuwe marktplaats gaat concurreren met Globalnetxchange, die begin dit jaar werd opgericht door het Amerikaanse grootwinkelbedrijf Sears Roebuck en de Franse groenteleverancier Carrefour. Deze marktplaats, die gebruik maakt van de software van Oracle, claimt dat het dit jaar al voor 100 miljoen aan goederen heeft verhandeld.
Businessmodel
Het businessmodel van beide marktplaatsen is verschillend. Oracle heeft een minderheidsbelang genomen in GlobalNetxchange, in ruil voor gratis software, zodat het alleen aan de marktplaats zal verdienen als deze goed draait. Het consortium onder aanvoering van IBM heeft zijn techniek op de gebruikelijke manier verkocht. De aandelen van de Wwre zijn in handen van de bedrijven die lid zijn van deze marktplaats.
Greg Gerard, analist van AMR Research, stelt dat IBM de slag om de elektronische marktplaatsen gaat winnen. "De aanpak van IBM is veel slimmer dan die van Oracle dat het in zijn eentje denkt te klaren. IBM kiest nadrukkelijk voor samenwerking met gespecialiseerde bedrijven, waardoor het in staat zal zijn betere marktplaatsen te leveren."
De Wwre is de vijfde marktplaats die dit jaar heeft gekozen voor het consortium van IBM, Ariba en i2. De verwachtingen voor wereldwijde elektronische marktplaatsen zijn hooggespannen. Op deze marktplaatsen kunnen producten veel goedkoper worden geleverd dankzij besparingen op de logistieke keten.