Kopen en bestellen via Internet zorgt de komende jaren voor een vervoershausse op de Nederlandse wegen. Tot 2005 zullen er maar liefst 17 procent meer (vracht)ritten nodig zijn om de via Internet bestelde goederen bij de huishoudens en bedrijven af te leveren. Beide deelmarkten – de zogenaamde business-to-business (B2B) en business-to-consumer (B2C) stromen – dragen in praktisch gelijke mate aan de groei bij.
De cijfers komen van Transport en Logistiek Nederland (TLN), de grootste werkgeversorganisatie in het Nederlandse beroepsgoederenvervoer. De razendsnelle ontwikkeling van de elektronische handel biedt weliswaar mogelijkheden, aldus TLN, maar zal de vaderlandse transporteur vooral voor problemen stellen. Want 17 procent groei van de handel, gaat gepaard met 21 procent autonome groei in het aantal ritten in het wegtransport. De files op de Nederlandse wegen zullen daarom langer worden en frequenter voorkomen. Stadscentra raken verder geblokkeerd. De vervoerder zal zijn werk niet meer of alleen tegen fors hogere kosten kunnen doen.
Concrete maatregelen om in deze tendens verandering te brengen, zijn volgens de werkgeversorganisatie onvermijdelijk. "Alleen bij doorvoering van deze maatregelen zal de transport- en logistieksector zijn sleutelrol – die hij reeds in de ‘oude economie’ vervult – ook in de ‘nieuwe economie’ kunnen blijven vervullen en de noodzakelijke groei in ritten (38 procent in 2005) kunnen verwezenlijken", zo waarschuwt TLN streng. De vervoerders noemen een baaierd aan maatregelen, zoals doelgroepenstroken, ruimere mogelijkheden op nachtdistributie, langere vrachtauto’s en betere venstertijden voor de distributie naar de binnensteden.
Ramingen
TLN pakt de zaken in het rapport Nieuwe wijn in oude zakken grondig aan. Literatuuronderzoek leidt tot een stortvloed aan gegevens. Dit wordt aangevuld met eigen cijfers en ervaringen om te komen tot een beeld van het goederenvervoer in de nieuwe economie, ‘de door informatie, communicatie en technologie gedreven netwerkeconomie’. De organisatie verwacht dat in 2005 het binnenlandse vrachtverkeer op 526 miljoen ton ligt. Daarvan wordt 3,5 miljoen ton via Internethandel gegenereerd.
De groei in het aantal ritten als gevolg van de Internetverkoop in de B2C-markt komt vooral voort uit een andere vervoerswijze. De producten die via Internet zijn gekocht, worden vaker met een bestelwagen of kleine bus afgeleverd en minder vaak met een grote vrachtwagen. Via allerhande berekeningen over aantallen zendingen per wagen, komt TLN dan tot 3,12 miljoen extra ritten, ofwel een groei van 8 procent.
De extra vervoersbehoefte (in ritten) in het B2B-segment ontstaat op vergelijkbare wijze als de B2C-handel. Door de opkomst van de virtuele marktplaatsen zal een veel groter deel van de zakelijke transacties rechtstreeks tussen partijen tot stand komen. Ook de rol van tussenschakels als de groothandel neemt duidelijk af. Hierdoor komen orders steeds meer ad hoc tot stand en worden deze steeds minder voor eindaflevering gebundeld. Ook wordt bij meer partijen besteld, bovendien vaker en in kleinere volumes. Al met al mondt dit volgens TLN uit in 9 procent meer ritten.