We komen nog één keer terug op het EK-voetbal. De redactie heeft zich toen vermaakt met een pooltje via de Internetsite van de Nederlandse startup Global Vision. Dit bedrijf presenteert zich als aanbieder van Internetoplossingen aan het midden- en kleinbedrijf, en heeft de EK aangegrepen als proefterrein. Dat is goed gelukt, want de pool was bij een succes. Aanvankelijk had de site nog enkele kinderziekten, maar uiteindelijk liep alles gesmeerd.
Het aardige van deze manier van poolen is dat de site is gebaseerd op het populair wordende model van application service providers. Simpel gezegd is dit te vergelijken met water uit de kraan. Je betaalt alleen voor de applicatie als je hem gebruikt.
Bij het spelen van de pool was niemand zich ervan bewust dat we gebruik maakten van het ASP-model. Toch blijkt dit model in de software-industrie zijn plek te vinden. Zo gaat het Utrechtse energiebedrijf Remu volgens dit model werken. En vorige week kondigde Ahold een IT-vernieuwingsproject aan voor zijn dsitributiecentra dat ook op deze manier wordt opgezet.
Ook grote leveranciers van software nemen het ASP-model inmiddels serieus. De een na de ander investeert flink en voorspelt dat een aanzienlijk deel van de omzet via dit model wordt behaald.
Het is niet de eerste keer dat technische snufjes onverwacht de weg vinden naar het grote publiek. Het leven van de computermuis leek zich lang te zullen afspelen in het laboratorium. Critici stelden destijds – hoewel begrijpelijk – ten onrechte dat een muis nooit populair kon worden omdat de techniek om dat te realiseren onbetaalbaar was. De technische ontwikkeling heeft ons zowel toen als nu aangenaam verrast.