Fraude met Internet-transacties vindt twaalf keer zo vaak plaats als bedrog met andere creditcard betalingen, zo blijkt uit onderzoek van Gartner Group.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat met 1,15 procent van alle online aankopen wordt gefraudeerd. Bij conventionele creditcard-betalingen bedraagt dergelijke fraude slechts 0,09 procent.
Elektronische verkopers worden niet alleen gedupeerd door fraudeurs, maar ook door creditcard-bedrijven. Gartner observeerde voor zijn onderzoek 160 web-detailhandelaars. Het bureau ontdekte dat zij gemiddeld 66 procent meer aan creditcard-kortingen of administratiekosten moeten betalen dan conventionele winkeliers.
Bovendien moeten webhandelaars volgens analisten in geval van fraude de volledige verantwoordelijkheid op zich nemen, terwijl traditionele handelaars van deze kosten gevrijwaard zijn. Consumenten worden over het algemeen niet aansprakelijk gesteld, omdat hun verantwoordelijkheid maximaal is vastgesteld op vijftig dollar.
Ook moeten webhandelaars betalen voor het gebruik van de Internet-betalingspoorten en software die tegen fraude beschermt. Dit betekent dat bovenop de normale transactiekosten nog eens vijftig dollarcent extra betaald moet worden. Creditcard-bedrijven hebben webhandelaars tot op heden nog geen kosten-effectieve fraudebeveiliging aangeboden. "Een creditcard-bedrijf dat slim genoeg is om deze kosten te verlagen kan voor zichzelf een enorme voorsprong op Internet creëren", zegt onderzoeksdirecteur Avivah Litan.