Excite@Home en Chello Broadband starten gezamenlijk een internationale Internet-breedband-onderneming.
De onderneming richt zich op dertig miljoen gebruikers verspreid over vier continenten en heeft volgens analisten een waarde van zes miljard dollar.
De nieuwe onderneming combineert Excite’s portaal, media en hogesnelheid datasysteem buiten de VS met Chello’s voorzieningen voor breedband Internet in Europa, Australië en Latijns-Amerika.
Bij Excite Chello gaat het om een gelijkwaardige joint venture tussen Excite@Home en het in Amsterdam gevestigde Chello, een dochter van UPC. Beide bedrijven steken elk 92,5 miljoen dollar in de onderneming, bovenop de 185 miljoen dollar die afkomstig is van de Liberty Media Group. Met meer dan driehonderdduizend breedband-gebruikers in vijftien landen wordt Chello Excite de grootste isp (Internet service provider) buiten de VS. Aan het einde van het jaar moet het aantal gebruikers opgelopen zijn naar vijfhonderdduizend.
De breedband toegangsservice van het nieuwe portaal krijgt de naam Chello. Het Excite-portaal is al toegankelijk in tien ‘lokale taal’-versies, onder andere in Engeland, Duitsland, Frankrijk en Italië. Bovendien leveren beide bedrijven opzetkast-diensten (set-top box) via het UPC-kabelnetwerk. Op dit moment heeft Chello al de exclusieve rechten voor de levering van set-top boxen aan meer dan 10,5 miljoen gebruikers op het UPC-netwerk.
Volgens Excite en Chello kunnen beide bedrijven met de samenwerking optimaal profiteren van de snel groeiende breedbandmarkt, die volgens analisten in 2004 een omvang zal hebben van vijftien miljard dollar.