Volgens het bedrijf Interbrand, dat samen met de Amerikaanse Citibank een ranglijst opstelt van de meest waardevolle merken, staat Microsoft net onder Coca Cola.
Het onderzoek wijst uit dat de merknaam Microsoft 70,2 miljard dollar waard, terwijl de wereldwijd bekende frisdrankfabrikant 72,5 miljard dollar op het conto van zijn merknaam kan schrijven. Vorig jaar lagen de verhoudingen nog een stuk verder uit elkaar. Coca Cola stond toen aan kop met 83,3 miljard dollar, terwijl Big Green het met 56 miljard dollar moest doen.
De lijst, waar dit jaar 75 bedrijven op prijken, laten allemaal ondernemingen zien, waarvan de merknaam voor meer dan één miljard dollar bijdraagt aan de winst. Ondersteund door Citibank raadpleegt Interbrand publiek toegankelijke financiële cijfers en zet deze af tegen een index, waarin per sector het aandeel van een merk aan de winst is aangegeven. Ook wordt er een risicofactor meegewogen in de berekening door nieuwkomers in een snel veranderende markt minder strafpunten te geven dan grote spelers in een stabiele markt.
Cisco en SAP komen voor het eerst voor op de lijst. Ook Compaq, Duracell, Philips en Samsung zijn nieuw, omdat de onderzoekers dit jaar voor het eerst voldoende cijfermateriaal over deze bedrijven konden vergaren. Sommige bekende merknamen zoals Levi’s, Mars en Lego komen niet voor op de lijst aangezien het geen beursgenoteerde ondernemingen zijn en dus geen financiële cijfers naar buiten brengen. Andere firma’s, zoals Visa en Mastercard ontbreken, omdat zij winst genereren, die niet voldoet aan de onderzoekscriteria.