De American Bar Association (ABA) heeft opgeroepen tot een wereldwijde Internetwet voor bedrijven en particulieren die zijn betrokken bij e-commerce-transacties.
Volgens mr. C. Wenckebach van Advocatenkantoor Boekel de Nerée is dit niet meer dan een prachtige utopie.
De Amerikaanse wetsorganisatie heeft voor het bewerkstelligen van deze wet een Internetcommissie in het leven roepen die zich heeft verdiept in de online juridische zaken van de afgelopen twee jaar. Het honderdkoppige comité pleit voor een internationale commissie die zich bezig moet gaan houden met een wettelijk e-commerce structuur en overzeese Internetgerelateerde disputen die de nationale grenzen moeten overschrijden.
De grootste struikelblokken hierbij zijn de afzonderlijke nationale wetten. De belangrijkste aspecten zijn online privacy, consumentenbescherming, auteursrecht, bankieren, beveiliging en belastingen.
"Zo’n wet lijkt me praktisch onuitvoerbaar", zegt Wenckebach. "Het probleem is juist het grensoverschrijdende karakter van Internet. Het is onmogelijk om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. De Europese Unie heeft wel een aantal richtlijnen opgesteld die landen in hun eigen wetgeving op moeten nemen, maar er gaan vaak jaren overheen voordat deze aanpassingen daadwerkelijk van kracht zijn. Bovendien zijn er veel landen waar een wetgeving zoals de westerse landen die kennen, ver te zoeken is."
"In Nederland is alles wat offline geldt ook op online zaken van toepassing. Regels die voor online gebruik wel van toepassing zijn, maar nog niet in de wet zijn opgenomen, worden aan de bestaande wetten toegevoegd. Je kunt hierbij denken aan aanpassingen binnen de consumentenkoopwet, merk- en handelsnaamwet en de auteurswet. Een goed voorbeeld van een langdradig wetgevingsproces is de nieuwe wet bescherming en persoonsgegevens. Die had allang aangenomen moeten zijn, maar dat is nog steeds niet gebeurd."
De Amerikaanse Federale commissie liet vorige week weten dat het de e-commerce regulatie niet wil overhaasten. Eerst wil de commissie een workshop organiseren waarin de regels voor Noord-Amerikaanse B2B-online marktplaatsen aan bod komen.