De Nederlandse kredietverzekeraar NCM, onderdeel van Swiss Re, komt met eCredible. Hiermee zijn via Internet betalingstransacties te garanderen.
Deze zekerheid is belangrijk voor de snel groeiende e-handels platformen in de B2B-sector. Topman Gerard van der Stelt van eCredible zegt: "De afwikkeling van financiële transacties vormt nog altijd een probleem." Met eCredible is dit echter afgelopen denkt hij. "NCM heeft 75 jaar ervaring metcredit risk management en de B2B e-commerce schreeuwt omonline credit risk solutions."
Het betalingssysteem lijkt sterk op dat van een creditcard. De gebruiker krijgt een persoonlijkCredit Certificate, waaraan een door eCredible van tevoren vastgestelde kredietlimiet zit. NCM mikt hiermee vooral op een marktaandeel in de lucratieve Amerikaanse markt, waar e-business al snel gemeengoed aan het worden is tussen branchegenoten onderling. Andere partners van eCredible zijn investeerder McKinsey en IBM. Voor verificatie en de afwikkeling maakt eCredible gebruik van Verisign. Deze NCM-dochter heeft momenteel 60 man in dienst en heeft een investering van ‘enkele tientallen miljoenen’ gevergd.
Het onderzoeksbureau Forrester ziet een wereldmarkt van efficiënte inkoopkanalen, dat een waarde zal vertegenwoordigen van 2,7 triljoen dollar in 2004.