Alcatel en IBM gaan samen ‘geavanceerde netwerkoplossingen’ leveren voor Internet-carriers, asp’s en grote bedrijven.
Het duo richt zich vooral op Internet-datacentra, een markt waarop IBM al veel klanten heeft. De twee bedrijven verwachten dat deze markt aanzienlijk gaat groeien de komende jaren. Ze verwachten een omzet van honderd miljard dollar de komende drie jaar.
IBM Global Services, de dienstentak van Big Blue, gaat de bedrijfsoplossingen van Alcatel op de Europese en Noord-Amerikaanse markt zetten. Te denken valt aan Alcatels carrier-toepassingen, Genesys’ contactcenter-software en Newbridges breedband-technologie voor telefoniesystemen. Beide laatste bedrijven zijn vorig jaar door Alcatel ingelijfd.
Naast de sterke positie die Alcatel inmiddels heeft op het gebied van breedband-toegang tot Internet via het bestaande telefonienetwerk hoopt het bedrijf door de overeenkomst met IBM ook zijn positie te versterken op het gebied van zware optische netwerken. Krish Prabhu, coo Alcatel, wees deze markt op de Supercomm in Atlanta aan als de belangrijkste markt na breedband-toegang tot Internet. Om geld in de oorlogskas te hebben, brengt de Franse telecommunicatiegigant later dit jaar een deel van zijn kabel- en componentenbedrijf naar de beurs.
Eerder deze week sloot het bedrijf een overeenkomst met het Japanse Fujitsu om samen netwerken te ontwikkelen voor derde-generatie mobiele telefoons. Alcatel en Fujitsu zijn relatief kleine spelers op de markt, die wordt gedomineerd door bedrijven als Nokia, Ericsson, Motorola en in iets mindere mate Lucent. Deze bedrijven hebben alle technologie in huis om zelf complete 3G-netwerken (derde-generatie) aan te leggen. Door allianties aan te gaan met bedrijven wil Alcatel zijn positie verstevigen, zodat het ook voldoende gewicht in de schaal kan leggen.
IBM en Alcatel zijn geen volslagen vreemden van elkaar. IBM voerde vorig jaar een opdracht uit voor Newbridge.