Onder de naam Transora hebben vijftig Europese en Amerikaanse voedingsgiganten, waaronder Coca-Cola, Heineken en Unilever, een marktplaats op Internet geopend.
Het Europese hoofdkwartier is gevestigd in het World Trade Centre bij Schiphol. Bij elkaar vertegenwoordigen de bedrijven meer dan 50 procent van de wereldmarkt. De deelnemers hebben meer dan vijfhonderd miljoen gulden in het netwerk geïnvesteerd. Komend najaar hopen ze een eerste gezamenlijke catalogus op Internet te presenteren.
De voedingsconcerns drijven met het initiatief mee op de golf van b2b-platforms (business-to-business) die de afgelopen tijd zijn verrezen. Grote Amerikaanse bedrijven als Boeing en General Motors hebben al marktplaatsen opgericht.
Via Transora kunnen de fabrikanten goedkoper inkopen, zo verwachten ze zelf. Eventueel willen ze ook gezamenlijk inkopen. De initiatiefnemers ontkennen echter dat de grote bedrijven hun omvang willen gebruiken om kleinere toeleveranciers uit te knijpen, zoals in Japan gebruikelijk is. Op dit moment wordt proefgedraaid met een aantal transacties. Sara Lee bijvoorbeeld doet de inkoop van kantoorartikelen via Internet.