Nederlanders hebben nauwelijks een idee wie er aan de touwtjes trekken in het vaderlandse bedrijfsleven, zo blijkt uit onderzoek van Management.
Maarten van de Bergh? Nooit van gehoord. Gerlach Fontaine? Geen idee. Jan en Paul Baan? Hé, zijn dat niet … Nina Brink? Ja zeg, die zal ik niet kennen…
Van de Bergh weet nog geen procent van de ondervraagden de plaatsen bij Koninklijke Olie, naar beurswaarde het grootste concern van Nederland. Dat Gerlach Fontaine, toch getrouwd met Pia Dijkstra, bij Schiphol hoort, weet maar 3,5 procent. Heel wat beter bekend, maar hij gaat dan ook al langer mee én zijn ex-vrouw was wekenlang nieuws omdat ze werd ontvoerd, is Philips-topman Cor Boonstra: bijna een op de vijf Nederlanders weet wie hij is.
De grote namen uit de nieuwe economie scoren beter. Maurice de Hond, die zijn investeringsmaatschappij Newconomy met succes naar de beurs bracht en regelmatig in spotjes van KPN figureert, is bij 15 procent bekend. Roel Pieper, de man die ooit Boonstra zou opvolgen en nu vanaf de TU Twente de Nieuwe Economie promoot, kent eveneens 15 procent.
Echt bekend zijn de gebroeders Baan van het zo goed als failliete maar waarschijnlijk nog net overgenomen softwarehuis uit Barneveld. Bijna vier van de tien Nederlanders weten wie Jan en Paul zijn. De bekendste Nederlandse tycoon is een vrouw: Nina Brink van World Online. Van de ondervraagde Nederlanders weet 60 procent wie Nina is, of beter gezegd: was.