Op dit moment wordt het technisch en informaticaonderwijs van een vijftal hbo’s gehumaniseerd (zie ook pagina 11). Blijkbaar zijn deze opleidingen thans inhumaan. Dat wil gelukkig niet zeggen dat Amnesty International meent dat de mensenrechten hier met voeten worden getreden. Gedoeld wordt op het verschijnsel dat binnen deze opleidingen de nadruk teveel op de techniek ligt en te weinig op de menselijke kant van technologie.
Het gaat daarbij om zaken als communicatie en het bepalen wat gebruikers wel en niet aan technische oplossingen accepteren. Voor wie in de automatisering werkt, klinkt dit bekend in de oren.
Er wordt al jaren geklaagd over de communicatieve bagage van studenten uit het HBO. Daarnaast haken met name vrouwen al op voorhand af; techniek – en ook informatica – is iets voor nerds.
De initiatieven die nu genomen worden, komen mij zeer zinnig voor. De praktijk laat zien dat in veel gevallen niet de techniek de bottle neck is, maar het kundig omgaan met mensen die met deze techniek hun werk beter moeten doen. Dat vrouwen hierin een bijzondere rol spelen, blijkt op helpdesk-afdelingen of bij ondersteunende en servicegerichte diensten. Blijkbaar slagen zij er in deze omgeving beter in problemen niet te laten escaleren. Zij gaan op zoek naar oplossingen in plaats van nog meer problemen te creëren.
Wanneer het humaniseringsprogramma succesvol blijkt, worden twee vliegen in een klap geslagen. Er komen meer vrouwen naar dit soort opleidingen en de kans dat IT-toepassingen geaccepteerd worden, neemt duidelijk toe. Dit initiatief moet dan ook niet beperkt worden tot de hbo-opleidingen, maar zou navolging verdienen in het technisch wetenschappelijk onderwijs. Hier speelt dit probleem vanwege de grotere afstand tussen theorie en praktijk nog veel sterker.