IBM en Cisco Systems gaan samenwerken om crm-technologie en -diensten via Internet beschikbaar te krijgen voor Europese bedrijven.
De nieuwe partners stellen crm (customer relationship management)-programmatuur te zien als sleutelelement in de ontwikkeling van elektronische handel. Complete crm-pakketten worden daarom steeds belangrijker, aldus de twee.
Het initiatief is het eerste dat wordt gepresenteerd sinds IBM en Cisco in september bekend maakten nauwer samen te gaan werken. Volgens de plannen zou Cisco voor twee miljard dollar apparatuur van IBM kopen in vijf jaar tijd. In ruil daarvoor zou IBM Global Services de producten van Cisco wereldwijd gaan verkopen en ondersteunen en samen met het bedrijf nieuwe systemen voor netwerken en elektronisch zakendoen ontwikkelen.
De twee zijn van plan om in het Engelse Weybridge een vestiging op te zetten die crm-systemen zal ontwerpen en de invoering ervan bij bedrijven zal ondersteunen. Deze activiteit moet worden gestuurd door Global Services. IBM levert volgens de overeenkomst de servers en de middleware, Cisco komt met de netwerkapparatuur en -software. De crm-applicaties komen van IBM en van partners van Cisco als Siebel.
Volgens onderzoeksbureau Jupiter Communications is IBM allerminst koploper in de zogenaamde ‘e-crm’ markt. De concurrenten Epiphany en Kana hebben daarin een steviger vinger in de pap.