Hoewel de ondergang van ‘gewone’ reisbureaus door de opkomst van Internet al meermaals is voorspeld, is het nog niet simpel om online reizen te boeken.
Op de helft van alle reisbureau-sites is het niet eens mogelijk om een reis te boeken. Kan dat wel, dan moet de surfer zich eerst door een enorme hoeveelheid formulieren heenwerken. Dat concludeert het Bossche bedrijf Multiscope na een onderzoek van 95 websites van reisorganisaties uit West-Europa, de VS en Canada.
Een opmerkelijke bevinding is dat de online reisbureaus zonder echte vestigingen waar mensen kunnen binnenlopen het slechtst uit de test komen. Veelal is de site maar in één taal leesbaar en bieden deze organisaties niet-relevante producten en diensten aan.
Luchtvaartmaatschappijen doen het een stuk beter op Internet. Op bijna 90 procent van de websites kan de vakantieganger een bestemming uitzoeken en direct boeken. Bij de meeste kunnen vaste klanten bovendien profiteren van kortingen. Op sites van reisbureaus en touroperators kan dit slechts in 10 procent van de gevallen.
Al presteren de luchtvaartmaatschappijen goed, toch krijgen ze concurrentie in de vorm van ’ticketmakelaar’ Clicketing.com. Bij dit nieuwe bedrijf kunnen reislustigen opgeven waar ze naar toe willen en hoeveel geld ze daarvoor over hebben. Clicketing.com geeft vervolgens prijsadviezen en zoekt een vliegmaatschappij die bereid is tegen de geboden prijs een nog lege stoel te verkopen.
Volgens initiatiefnemer Italianer zijn klanten op deze manier stukken goedkoper uit, zeker wanneer ze zich niet op een dag van vertrek vastleggen. Veel vliegmaatschappijen onderschatten volgens de voorman van Clicketing.com nog altijd de gevolgen van Internet.
In Europa worden in toenemende mate tickets online verkocht, maar vorig jaar ging het nog slechts om iets meer dan 1 procent. Dat percentage zal volgens prognoses toenemen tot 20 procent in 2005, aldus Italianer. De Britse prijsbreker Easy Jet is met ruim 70 procent ticketverkoop via Internet een eenzame koploper.