Amerikanen gebruiken meer en meer online bronnen voor hun nieuwsvoorziening. Internet-nieuws beconcurreert vooral de televisie als informatiebron.
Vooral jongere Amerikanen verliezen door nieuws via Internet het contact met traditionele nieuwsbronnen. Financiële informatie via het Web trekt grote groepen Amerikaanse lezers, vooral dertig-plussers. Gedrukt nieuws blijft echter populair en ondervindt nog weinig concurrentie van Internet. Dat stelt het onafhankelijke Pew Institute in Washington in de jongste versie van zijn tweejaarlijkse onderzoek onder 3100 Amerikanen, gehouden in april en mei dit jaar.
Nu haalt 15 procent van de Amerikanen dagelijks informatie van het web, tegen 6 procent twee jaar terug. Het regelmatig kijken naar nieuws van de grote netwerken is gedaald van 38 naar 30 procent. Plaatselijk nieuws zakt naar 56 procent, tegen 64 procent twee jaar eerder. Deze percentages zijn scherper waarneembaar bij jongeren. Nu gaan mensen met een hbo-opleiding of hoger vaker dagelijks online dan dat zij avondnieuws bekijken.
Het onderzoek bevestigt de trend dat jongeren snel het contact met nieuwsmedia verliezen. Jongeren willen wel graag een grote variatie in informatiebronnen, terwijl ouderen zich bij deze overvloed juist hulpeloos voelen. Internet-nieuws trekt daarom veel jongeren met slechts een oppervlakkige interesse in nieuws, dat kort en snel ververst moet zijn.
De toename van het nieuwsaanbod via Internet heeft volgens het Pew Institute een dramatische invloed op de manier waarop Amerikanen nu informatie over bedrijven en financiën verzamelen. Beleggers verlaten zich geheel op het net voor koersen en advies. Zes van de tien investeerders hebben zelfs een abonnement op een gepersonaliseerde financiële dienst.
Mensen vertrouwen Internet-nieuws meer dan twee jaar geleden. De omroep ABC bijvoorbeeld krijgt voor zijn Internet-nieuws een hogere waardering dan voor zijn nieuws via andere media. Nieuws van pure Internet-aanbieders, zoals Yahoo, krijgt echter een lagere waardering, die overigens nog altijd positief is. Mannen zoeken op het web vooral naar informatie over techniek, terwijl vrouwen met name in wetenschap en gezondheid geïnteresseerd zijn. Het weer blijft echter het populairst.