Spits is met het initiatief gestart om via in de krant afgedrukte barcodes een directe koppeling te leggen tussen de papieren editie en Internet.
Bij een aantal artikelen en advertenties in de gratis krant verschijnen barcodes die verwijzen naar aanvullende informatie op Internet. Om deze informatie te kunnen lezen, is wel een aparte sleutelhanger nodig. De sleutelhanger leest de codes in, en eenmaal in de aan de PC gekoppelde standaard geplaatst, worden de barcodes overgehaald naar de PC.
Vervolgens is via de Internet-browser de informatie op te vragen zonder dat de lezer een lang url-adres hoeft in te voeren. Als een lezer niet beschikt over het apparaatje, dan is via een bij de barcode afgedrukte verkorte pincode alsnog de informatie op te vragen. In eerste instantie verschijnen de barcodes in de nieuwe middageditie van deSpits, die binnenkort op de markt komt.
De technologie is ontwikkeld door het Amerikaanse Jumptech. Moederbedrijf De Telegraaf heeft een minderheidsbelang in Jumptech genomen om een vinger in de pap te houden bij toekomstige ontwikkelingen van de technologie. "We zijn ervan overtuigd dat dit de lang gezochte brug is tussen papieren publicaties en Internet", aldus Frank Volmer, directeur van Basismedia, de Telegraaf-dochter die Spits uitgeeft. "Door een minderheidsbelang te nemen in de producent zijn we verzekerd van de nieuwste technologie."
Spits verspreidt binnenkort samen met partners vierduizend sleutelhangers onder de lezers van de nieuwe middagkrant.