Benchmark Capital zet samen met het Amerikaanse Keen.com een Europese tak van dat bedrijf op. Benchmark steekt daar vijftien miljoen dollar in.
In maart dit jaar heeft Benchmark een fonds in het leven geroepen speciaal gericht op startende Internet-bedrijven. In totaal zit er vijfhonderd miljoen dollar in de pot.
Keen Europe, zoals het nieuwe bedrijf gaat heten, wordt gevestigd in Londen en moet deze zomer beginnen met het exploiteren van een website voorzien van Keen-software. Het is de bedoeling dat de Keen-website verschillende taalversies krijgt. Keen Europe neemt de software in licentie van het Amerikaanse moederbedrijf. Het Amerikaanse bedrijf heeft voor deze opgezet gekozen, omdat het verwacht dat de afstemming van de dienst op de verschillende Europese taalgebieden de nodige kennis en ervaring vereist.
De Keen-software geeft internetters de mogelijkheid om tegen betaling mensen te bellen over een onderwerp als therapie, computergebruik, hypotheek-, of belastingadvies. Na de gezochte informatie ingevoerd te hebben in een zoekveld, krijg je als surfer een lijst met personen die op dat moment beschikbaar zijn voor het geven van een antwoord via de telefoon. Zodra je een persoon uit de lijst selecteert, belt de website met degene die de informatie tegen betaling aanbiedt. Zodra de telefoon opgenomen is, begint de tikker te lopen tegen het aangegeven tarief.
Keen bestaat zeven maanden nu en heeft in de VS tweehonderd duizend leden. In februari 2000 was het voor het eerst mogelijk om vanuit het buitenland te bellen. Inmiddels zijn mensen uit 226 landen betrokken bij de website. Door de uitbreiding van de website met meerdere talen en met een Europees kantoor in Engeland hoopt het bedrijf verder te groeien in het buitenland.