E-commercie in Europa zal alleen succes kunnen hebben als traditionele ondernemingen en startende Internet-bedrijven bereid zijn van elkaar te gaan leren.
Deze conclusie valt te trekken uit een onderzoek van Protégé en de Londense School of Business. Het geheim van succesvolle b2c e-handel (business-to-consumer) is dat traditionele bedrijven zich het enthousiasme en de energie waarover veel starters beschikken eigen moeten maken. Dotcoms op hun beurt kunnen nog veel leren van de zakelijke kennis en marketingstrategieën van de traditionele bedrijven.
"Ze zien elkaar nog steeds niet als een potentiële bedreiging. Beide groepen negeren de drijvende kracht achter een succesvolle onderneming – een gezonde vorm van paranoia", zegt Larry Levy, ceo van Protégé.
Volgens professor Patrick Barwise van de Londense School of Business gedragen nieuwe bedrijven zich als arrogante tieners en richten zij zich alleen op korte-termijn ontwikkelingen. Langer bestaande bedrijven zijn onvoldoende op de hoogte van technologische ontwikkelingen en de bijbehorende mogelijkheden.
Jo Mosaku, directeur advertentie en sponsoring van de online winkel zoom.co.uk, is het niet eens met de uitkomst van het onderzoek. "We volgen onze concurrenten constant op de voet. We analyseren elke stap die zij zetten en zien de traditionele detailhandelaars wel degelijk als een bedreiging. Maar er is genoeg ruimte in de markt voor ons allemaal."