Slechts weinig grote ondernemingen voeren een duidelijk beleid voor elektronische handel. Hoewel veel ondernemingen dit jaar initiatieven zijn gestart om centraal of decentraal te investeren in elektronisch zakendoen, is slechts in weinig gevallen sprake van een duidelijk geformuleerd beleid. Gebrek aan visie is hiervoor een voorname reden.
Dit blijkt uit een onderzoek van Giarte Media Group onder vierhonderd managers bij Nederlandse ondernemingen. De resultaten van dit onderzoek zijn samengevat in het boek De Onderneming.com, dat binnenkort verschijnt. Uit gesprekken met de managers komt het beeld naar voren dat veel ondernemingen bereid zijn fors te investeren in Internet, maar dat het integreren met bestaande bedrijfsprocessen mislukt door bureaucratie. Daardoor blijven veelbelovende projecten in de experimentele fase steken. Volgens Giarte zijn start ups niet de enige oplossing. Het is vooral van belang Internet te gebruiken om de bestaande bureaucratie te elimineren.
Lappendeken
De onderzoekers van Giarte stellen dat er een lappendeken van initiatieven ontstaat als ondernemingen op de huidige manier door blijven gaan. De kosten van e-business stijgen: er wordt veel dubbel werk verricht en een uniforme infrastructuur ontbreekt. Om deze impasse te doorbreken, suggereert Giarte het aanstellen van een nieuwe functionaris, een chief Internet officer. Deze functionaris moet een brugfunctie gaan vervullen voor het afstemmen van initiatieven en de communicatie tussen de verschillende afdelingen.
Een andere belangrijke taak is het creëren van een infrastructuur die elektronische handel voor de gehele onderneming ondersteunt. Uit het onderzoek komt naar voren dat naast de chief Internet officer een manager op het hoogste niveau de verantwoordelijkheid moet krijgen voor de investeringen in Internet. In de praktijk blijken projecten vaak te stranden doordat er binnen het topmanagement verschil van inzicht bestaat over de invloed van Internet op de onderneming en de te varen koers.
Combinatie
Giarte signaleert dat succes met elektronische handel vaak wordt geassocieerd met nieuwe snelgroeiende ondernemingen. Maar de onderzoekers stellen dat juist de combinatie van traditionele bedrijfsprocessen met nieuwe technieken op den duur voordelen oplevert. Vergeleken met de dotcoms, hebben bestaande ondernemingen belangrijke troeven in handen, zoals bestaande relaties en kennis van logistieke processen. Volgens Giarte kan een onderneming alleen succes oogsten als het erin slaagt een lange-termijnvisie te combineren met een korte-termijnstrategie. Deze combinatie moet de onderneming voortdurend afstemmen op veranderingen in de markt.
Winkelsluiting
Toepassingen voor elektronische handel hebben geen winkelsluiting. Voor ondernemingen die hun bestaande systemen willen koppelen aan elektronisch zakendoen heeft dit ingrijpende gevolgen. Veel legacy-systemen zijn immers ontwikkeld op basis van een scheiding tussen gelijktijdige verwerking (real time) en groepsgewijze verwerking (batch). Processen als het periodiek veilig stellen van bestanden en het updaten van de datapakhuizen met de laatste verkoopgegevens moeten parallel gaan lopen met de order-entry processen.