In nog geen tien jaar heeft Internet de wereld van effectenmakelaar Barclays Stockbrokers compleet veranderd. Bestond in 1991 de handel van dit bedrijf nog voor 90 procent uit het verkopen van aandelen via tussenpersonen, nu is dit nog maar 25 procent. Het aankopen van aandelen door particulieren is nu de belangrijkste activiteit; zonder tussenpersonen, met de telefoon en Internet als het belangrijkste handelsinstrumentarium.
Vorig jaar maart startte de effectenmakelaar Barclays als een van de eerste in Engeland een real time handelssite. De verwachting was dat hiermee een einde zou komen aan de telefonische aan- en verkoop van aandelen. "Niets bleek minder waar," stelt Philippe Bungey, e-commerce manager bij het bedrijf. Het Internet trok een compleet nieuwe categorie klanten aan. Mensen die we met onze telefonische diensten niet bereikten. 50 procent van de mensen die op onze Internetsite kopen en verkopen zijn nieuwe klanten."
Het telefonisch handelen in aandelen blijft de favoriete methode van ouderen. "De gemiddelde leeftijd ligt hier op 57 jaar. De gebruikers van onze site zijn gemiddeld 31 jaar oud." Internet trekt dus een andere klantengroep aan.
Sofa
Bungey benoemt vier verschillende soorten handel waar ICT het fundament voor levert. "Ik onderscheid i-commerce, handel op basis van Internettechnologie, a(ny)-commerce, waarbij de mobiele telefoon een hoofdrol speelt, voice-commerce, waarbij klanten hun opdrachten in een computer inspreken en couche-commerce, handel vanuit de luie sofa, waarbij digitale televisie een doorslaggevende impuls zal zijn. Voor elk van deze typen elektronische handel zullen wij diensten bouwen. Dit najaar moeten wij klaar zijn met onze mobiele effectenhandel op basis van wap-technologie."
Bungey schat dat deze laatste vorm van mobiele handel in omvang uiteindelijk tien maal zo groot zal worden als Internet. "Wij verwachten dat vooral forensen massaal van deze mogelijkheid gebruik zullen maken, in de trein van en naar het werk."
Strategie
Het effectenbedrijf van Barclays heeft een team van vijf man geformeerd om deze wegen naar elektronische handel in te slaan. Naar verwachting komen daar dit jaar nog eens vijf man bij. Bungey hecht er aan te benadrukken dat hij geen IT-baas is. "Binnen onze onderneming leidt dit ook wel eens tot verwarring. Toen onze chief information officer een vergadering voor de IT’ers uitschreef, nodigde hij mij ook uit. Ik heb hem geantwoord dat ik niet kwam omdat niet IT maar het opzetten van nieuwe activiteiten mijn voornaamste taak is. De meeste IT-zaken koop ik extern in."
Veel zekerheden heeft de e-commerce manager van Barclays niet, zo blijkt uit zijn relaas. "Onze Internetstrategie herschrijf ik elke drie maanden. Dat komt door de sterke concurrentie. Vorig jaar, toen we startten, hadden we twee concurrenten. Nu zijn dat er 35."
De overkoepelende e-commerce strategie heeft een wat langere adem. Deze gaat naar verwachting een jaar mee. Strategische keuzes hebben hier vooral te maken met het organiseren van de IT-infrastructuur. "Zetten we het op losse machines met elke een aparte taak of gooien we het op een grote hoop, op een centrale computer? We hebben er voorlopig voor gekozen om het met single task machines op te lossen. Maar dat kan over een jaar best veranderen."
Wat hem verontrust is de wanorde in de wereld van de mobiel telefonie. "Goede standaarden zijn er niet." En dat maakt het lastiger om goede diensten op te zetten. "Op Internet geldt als voornaamste probleem dat Netscape minder mogelijk is dan met Explorer. Bij mobiele telefonie zijn er wel 150 grote problemen. Daar moet je bij het opzetten van nieuwe diensten rekening mee houden."