Directeuren van Nederlandse bedrijven liggen nog altijd niet wakker van Internet. De vraag hoe ze aan voldoende personeel kunnen komen, houdt de leiding van bedrijven aanzienlijk méér bezig, evenals de vraag wat de economie gaat doen.
Optimisme over dat laatste overheerst, zo blijkt uit een onderzoek van het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen (NCD): driekwart van de directeuren verwacht dit jaar meer dan 5 procent omzet- en winst groei en meer dan de helft houdt het zelfs op 10 procent.
Directeuren zijn zich wel bewust van Internet en elektronische handel. De meesten verwachten dat het on-line zakendoen de bedrijfsvoering de komende jaren grondig zal veranderen. Toch komt e-commercie pas op de vierde plaats van het prioriteitenlijstje, na de ontwikkeling van de arbeidsmarkt, de ontwikkeling van de conjunctuur en de binnenlandse concurrentie. Opmerkelijk is dat het vraagstuk van de buitenlandse concurrentie ondanks de globalisering van de wereldeconomie pas op de zesde plaats komt.
E-commercie verkeert bij de meeste bedrijven nog in een beginfase. Ze gebruiken het nog beperkt voor interactieve toepassingen. Het wordt door de directeuren tot op heden vooral als een ICT-vraagstuk gezien. De consequenties voor marktpositie en marktbewerking lijken tot op heden te worden onderschat, concludeert het NCD.
De directeur is overigens zeker geen digibeet meer: 55 procent van alle directeuren besteedt tussen de 10 en 50 procent van zijn tijd achter de PC, amper 5 procent zit nooit achter de computer.