Sterker dan tijdens de Europese gebruikersconferentie in Berlijn presenteerde Hasso Plattner in Las Vegas Mysap.com als de opvolger van Release 3. Hiermee heeft het oude erp-product R/3 heeft voor SAP definitief afgedaan als vlaggenschip ten gunste van het vorig jaar aangekondigde Internetconcept Mysap.com.
Plattner verwacht dat Mysap.com in 2001 80 procent van de omzet vormt: "In de komende drie jaar zal 75 procent van u Mysap.com gebruiken."
SAP is vol zelfvertrouwen over de toekomst. Dat is deels gebaseerd op het binnenhalen van een grote order. Het softwarebedrijf heeft een contract gesloten met Nestlé, een van de grootste levensmiddelenproducenten ter wereld. Nestlé gaat Mysap.com-applicaties implementeren voor 230.000 medewerkers. In Nederland is CSS een belangrijke referentie. Deze automatiseerder is hier de eerste Mysap.com-klant. Volgens Bob Lokhorst, financieel directeur van CSS, is zijn bedrijf een van de eerste in Europa waar nieuwe SAP-producten worden geïmplementeerd.
Lokhorst: "Het belangrijkste vinden wij dat alles geïntegreerd is. Voor ons spelen vooral de crm-applicatie en apo (Advanced Planning Optimisation) een belangrijke rol. SAP legt graag de nadruk op de ‘marktplaats’, maar dat is voor ons minder belangrijk. In Nederland heeft SAP enkele honderden installaties, terwijl wij in de Benelux 30.000 klanten hebben."
Onoverzichtelijk
Maar zelfs voor CSS is de strategie van SAP niet altijd duidelijk. Lokhorst: "Mysap.com is een visie, waarin je alles aan elkaar kunt koppelen. Het nadeel van Mysap.com is, dat alle producten, van erp tot crm, Mysap.com heten. Dat maakt het onoverzichtelijk. Soms lijkt SAP het zelf ook niet helemaal te begrijpen."
Michiel Maters, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse SAP-gebruikers, onderschrijft de strategie van SAP, maar houdt zijn reserves. In reactie op de uitspraken van Plattner zegt hij: "Het is gezond dat SAP klaarstaat om klanten te ondersteunen bij een migratie. De insteek is goed, en vanwege de open technologie heeft Mysap.com een goede kans van slagen.
"Ik vind de plannen van SAP om in drie jaar driekwart van de gebruikers te migreren naar Mysap.com wel ambitieus. Er gaat zeker migratie plaatsvinden, maar drie jaar is erg kort. Wat SAP wel eens vergeet, is dat als je een pakket koopt, het pas een jaar later draait. Nu zijn er nog veel bedrijven bezig met het in gebruik nemen van R/3, die willen daar eerst profijt van hebben."
Stigma
SAP Nederland erkent dat de communicatie over Mysap.com niet altijd duidelijk is geweest. Zo is de huidige televisiecampagne volgens marketingdirecteur Henny Hurkens bewust weinigzeggend. "We willen radicaal breken met het erp-stigma. In volgende commercials gaan we in op de producten." Hij benadrukt dat het oude productaanbod nog steeds bestaat, en los gekocht kan worden. Hij omschrijft Mysap.com als "alles wat we hebben, met het Internet als middelpunt."
De organisatie is intern klaar voor Mysap.com, maar moet nog veel werk verzetten bij de klanten. Op dit moment bestaat 90 procent van de Nederlandse SAP-installaties uit R/3, 5 procent is het oudere R/2 en 5 procent Mysap.com.