Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf investeren de komende maanden meer in computers en IT. Van de bedrijven geeft 60 procent aan te zullen investeren in IT, dat is 3 procent meer dan in het eerste kwartaal. Ook de uitgaven aan telecommunicatie groeien; van de bedrijven stelt 33 procent hierin te investeren, tegen 29 procent in het eerste kwartaal.
Dit blijkt uit onderzoek van MKB-Nederland onder 4129 bedrijven. Een stijgend aantal ondernemers kijkt met vertrouwen naar het investeringsklimaat, meldt de organisatie. De telefonische enquête beperkte zich tot bedrijven met minder dan 250 werknemers.
Het verwacht de uitbreidingen vooral in de sectoren dienstverlening en groothandel.
"De kans op een tweede automatiseringsgolf bij het MKB is groot", stelt onderzoeker Ton Ravesloot van MKB-Nederland. De eerste golf vond volgens hem plaats in het midden van de jaren tachtig. Deze was gericht op het verbeteren van de automatisering binnen de bedrijven.
Vertrouwen
Ravesloot is verheugd over het vertrouwen dat de ondernemingen hebben in de groei van de economie. De investeringsgolf is deels een poging om de groeiende vraag via automatisering aan te kunnen; de personeelskrapte is immers nog net zo dringend als in het eerste kwartaal. Ondernemers hielden, zo meent hij, in het eerste kwartaal "hun kruit droog" om te zien of millenniumproblemen de kop op zouden steken. Toen waren de bedrijven net zo optimistisch over het economisch klimaat. "Dat zag je in de investeringen echter niet terug."
E-commerce
Volgens een inventarisatie bij ondernemers in Amsterdam door de MKB-adviesorganisatie Syntens hebben de kleinere ondernemers minder goede verwachtingen van elektronische handel. Een groot deel van de ondervraagde ondernemers beschikt weliswaar over een website, maar is over het gebruik ervan ontevreden.
De onderzoekers wijten de afwachtende houding aan een verkeerde aanpak. Volgens Syntens zijn deze sites niet tot stand gekomen op basis van een duidelijk plan, maar dient ze slechts als informatiekanaal en visitekaartje. De helft van de geraadpleegde MKB’ers had niet nagedacht hoe de website in de bedrijfsstrategie te passen. Dat vervolgens klanten en relaties wegblijven, maakt de bedrijven nog meer aan het twijfelen over deze ICT-toepassingen.
Ravensloot herkent de resultaten van dit onderzoek. Volgens zijn eigen cijfers maakt 45 procent van de MKB met minder dan vijf medewerkers gebruik van Internet en bestelt het goederen elektronisch Van de bedrijven met vijf tot twintig werknemers is dat 66 procent en zelfs 80 procent bij bedrijven met twintig tot honderd werknemers.
Hij merkt bij de ondernemers van midden- en kleinbedrijven veel interesse en vraag naar de mogelijkheden van elektronische handel, maar ziet mislukkingen wanneer de ondernemers te hard van stapel lopen. De ondernemers zijn snel enthousiast, meent hij, maar keren hun website na een paar maanden teleurgesteld de rug toe, als de verkoopcijfers niet stijgen. "Bekijk je zo’n site, dan is het vaak niet meer dan een foto van de ondernemer voor zijn zaak met een lijst van producten. Je hebt geluk als er nog een e-mailadres bijstaat."