Philips houdt bijna drie miljard gulden over aan de fusie van het Canadese Seagram met de Franse bedrijven Vivendi en Canal+. De in 1998 bij de verkoop van Polygram verkregen aandelen Seagram leveren het Eindhovense elektronicaconcern nog eens 1,15 miljard dollar (2,7 miljard gulden) op.
Seagram kocht Polygram onder meer met aandelen. Philips heeft sinds 1998 een belang van 11 procent in Seagram. Elk van de bijna 48 miljoen aandelen is nu goed voor 0,7 aandelen Vivendi. Omgerekend is een aandeel Seagram daardoor 77,35 dollar waard, 46 procent meer dan de beurskoers van 53 dollar op het moment dat de fusieplannen werden bekendgemaakt.
Philips liet gisteren officieel weten akkoord te gaan met de voorgestelde ruilverhouding, evenals de familie Bronfman, met 24 procent de grootste aandeelhouder van Seagram. Of Philips de aandelen Vivendi houdt, is nog niet bekend. Het houdt de aandelen in elk geval negentig dagen in bezit.
Philips werkt overigens al samen met Vivendi en Canal+. Het levert ‘opzetkastjes’ (settopboxes) die de diensten van Canal+ op het gebied van betaaltelevisie mogelijk maken. Topman Boonstra hoopt met Vivendi ‘nieuwe strategische kansen te verkennen’.
Waar Boonstra op doelt, is duidelijk: Vivendi-Universal wordt gezien als het Europese antwoord op de overname van Time Warner door America Online. AOL kocht Time Warner omdat het inhoud nodig heeft voor zijn Internet-klanten. Vivendi koopt Seagram om precies dezelfde reden. Het Franse bedrijf is uitgegroeid tot de nummer twee in Frankrijk op het gebied van zowel vaste als mobiele telefonie, maar ontbeert inhoud voor zijn portaal. Via dat portaal hoopt Vivendi over een jaar tachtig miljoen klanten aan zich te binden. Met Seagram koopt Vivendi Universal Studio’s en Polygram, waarmee het zich verzekert weet van beeld en geluid. Wat precies de rol van Philips daarbij kan zijn, zal de toekomst uitwijzen.