De toekomst ziet er somber uit voor Europese Internet starters in de b2c-sector (business-to-consumer), stelt accountantskantoor Pricewaterhouse Coopers (PWC). Volgens onderzoek van het kantoor vestigen potentiële investeerders nu al hun aandacht op b2b-bedrijven (business-to-business).
Uit het PWC-rapport kwam naar voren dat bedrijven in 1999 1,15 miljard dollar in b2c hebben geïnvesteerd. Desalniettemin stelt het bureau dat het grote aantal mislukte b2c-pogingen zoals die van Boo.com, een afname in het aantal investeringen met zich mee zal brengen. Omdat de topposities in deze sector al vervuld zijn, zal de Europese b2c-markt niet verder groeien.
Het onderzoek dat werd verricht onder 980 bedrijven, toonde aan dat investeringen in Europese technologische bedrijven in 1999 met 70 procent zijn afgenomen tot 6,5 miljard dollar. Hiervan werd 76 procent uitgetrokken in een vroeg stadium. Groot-Brittannië ligt met 2,1 miljard dollar aan kop wat betreft de technologische investeringen in Europa. Duitsland volgt met 1,34 miljard dollar. Europa loopt hiermee ver achter op de Verenigde Staten, die 32,4 miljard dollar investeerden in technologie en Internet-gerelateerde bedrijven. Wel loopt Europa voorop in de sectoren draadloze b2b- en smartcards.