Excite heeft zijn zoekmachine verbeterd. Met de ‘Precisie Search’ doet het bedrijf een poging Google en Altavista bij te benen. Een simpele navigatie moet nu leiden tot de relevantste zoekresultaten.
Precisie Search maakt, net als Google en Altavista, gebruik van ‘multi-level link’-analyse. In plaats van te kijken naar het aantal links die naar een pagina verwijzen, maakt dit systeem gebruik van een techniek waarbij wordt gekeken naar het aantal sites die linken naar de sites, die linken naar de sites, die linken naar de site in kwestie. ‘Dode’ en gedupliceerde links worden verwijderd, zodat de gebruiker altijd verse en actuele zoekresultaten krijgt voorgeschoteld.
Ook de gebruikersinterface heeft een vernieuwing ondergaan. Het nieuwe portaal biedt de mogelijkheid te zoeken naar beeld- en audiovisuele bestanden. De 750 duizend beelden zijn niet afkomstig van het Web, maar van Excite@Home’s online eigen afdeling voor de opslag van beeldmateriaal. Volgens Abbot Chambers, senior director van de zoekafdeling bij Excite, ligt een eigen dienst voor het zoeken van beelden op het Web misschien in het verschiet.