Leden van Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) onderzoeken de dominante positie van America Online’s populaire Instant Messaging service. De service maakt onderdeel uit van AOL’s overname van Time Warner voor 113 miljard dollar.
Al eerder had een grote groep concurrenten van AOL bij de FTC aangedrongen om de positie van AOL met zijn Instant Messaging-service onder de loep te nemen. AOL controleert volgens ingewijden met zijn IM-dienstverlening bijna 90 procent van de instant-messaging markt. Vele miljoenen gebruikers maken dagelijks gebruik van de dienstverlening en verzenden per dag miljarden berichten. Veelal gaat het om jonge gebruikers die per dag uren online zijn.
Het conflict is nog verder op het spits gedreven door de pogingen van AOL om te voorkomen dat concurrenten als Microsoft een link konden leggen met de netwerken van ICQ en AOL Instant Messenger. Instant messaging is een van de weinig markten waarop Microsoft geen dominante positie inneemt. AOL Instant Messenger en ICQ zijn nauw met elkaar gelieerde systemen die alleen geregistreerde gebruikers toestaan om met elkaar te communiceren.
De instant-messaging markt is slechts en van de vele mogelijke antitrust-zaken waar de FTC bij de fusie tussen AOL en Time Warner naar kijkt. Ook zal de commissie onder andere zijn oordeel vellen over de digitale distributie van muziek, en de ontwikkeling van breedband Internet-diensten.