De Duitse mediagroep Bertelsmann brengt zijn elektronische handelsactiviteiten onder in een nieuwe holding. De Bertelsmann E-commerce Group (BEG), zoals het nieuwe bedrijf genoemd is, gaat zich voornamelijk richten op het aanbieden van diensten op het gebied van draadloze Internet-diensten.
De digitale multimedia divisie, Bertelsmann Broad Group (BBG), maakt ook onderdeel van deze nieuwe holding.
BEG krijgt vijf divisies:e-commerce (met Bol.com en 40 procent aandelen in de boekhandel Barnes & Noble),m-commerce (transacties via mobiele apparaten),broadband e-commerce (BEG),Bertelsmann venture capital-fund en destrategic alliances division (waarvan AOL en de combinatie Terra/Lycos deel uitmaken). De hoofdkantoren bevinden zich in Hamburg en New York en staan onder leiding van de per 1 juni aangestelde ceo, Andreas Smidt. Smidt was voorheen ceo van America Online Europe.
Eerder deze week meldde Bertelsmann dat het Mediaways, een onderdeel van de media divisie, verkoopt aan het Spaanse Telefonica. Het bedrijf stoot dit onderdeel af om zich meer te kunnen richten op elektronische handel. Mediaways is de op een na grootste Internet-aanbieder in Duitsland. Het bedrijf voorziet in hosting en andere dataservices.
Bertelsmann is in onderhandeling met Barnes & Noble over een eventuele fusie van diens website voor boeken met de vooral op muziek gerichte Internet-winkel van Bertelsmann Bol.com. Beide bedrijven willen een nieuw online merk creëren onder de naam Bn.com.
Bertelsmann hoopt met deze alliantie Amazon voorbij streven. Het concern heeft naar eigen zeggen directe toegang tot tweehonderd miljoen consumenten over de hele wereld. America Online en het gefuseerde Terra/Lycos brengen een groot deel van deze klanten in.