Tijdens Sapphire, de jaarlijkse gebruikersconferentie die vorige week plaatsvond in Berlijn, was SAP vooral in de verdediging. Directeur Hasso Plattner zette alle zeilen bij om aan te tonen dat het Internetconcept Mysap.com een succes is, maar hij moest toegeven dat er ook binnen SAP onduidelijkheid over bestaat.
SAP is uitgegroeid tot het grootste Europese softwarebedrijf met het ontwikkelen van erp-pakketten (enterprise resource planning). Nog steeds bestaat het grootste gedeelte van de omzet uit verkoop van het erp-pakket SAP R/3 en bijbehorende licenties. Maar medewerkers van SAP proberen tegenwoordig krampachtig het woord erp te vermijden, omdat ze willen uitdragen dat SAP nu een zogeheten Internet solutions provider is.
Onder de overkoepelende naam Mysap.com biedt SAP een reeks op Internet gebaseerde producten aan, waar het erp-pakket deel van uitmaakt. Plattner wil echter meer dan erp aanbieden: ‘Het is voor SAP belangrijk om uit de back office-hoek te komen. De toekomst van SAP ligt bij het Internet. Customer relationship management (crm) en supply chain management (scm) zijn nu mainstream producten voor SAP.’
Noodzaak
De noodzaak om nieuwe markten aan te boren is groot. De traditionele doelgroep van SAP, ondernemingen uit de Fortune 500 en ondernemingen van vergelijkbare omvang, is grotendeels voorzien van back office-applicaties. Zij zijn nu op zoek naar mogelijkheden om hun systemen te verbinden met het Internet. Daar komt bij dat de belangrijkste groeimarkt, het midden- en kleinbedrijf, liever de relatief eenvoudige software van Exact en Navision installeert dan zwaardere erp-paketten als R/3. In het eerste kwartaal van dit jaar is de nettowinst dan ook gedaald met 43 procent. Het jaar 2000 is maar voor een deel verantwoordelijk voor deze terugval.
Om op deze marktontwikkeling in te spelen heeft SAP een jaar geleden al Mysap.com aangekondigd. De gebruikersconferentie, vorige week in Berlijn, was er vooral op gericht aan te tonen dat SAP invulling heeft gegeven aan zijn Internetstrategie. SAP claimt nu al meer dan een miljoen Mysap.com-licenties te hebben verkocht. Het softwarebedrijf maakte echter niet bekend welke applicaties precies onder deze paraplu zijn verkocht.
Onduidelijkheid
Het is deze onduidelijkheid over de Internetstrategie die SAP parten speelt. Niet alleen de gebruikers hebben vragen over het concept, ook het eigen personeel heeft er moeite mee. Hasso Plattner geeft toe dat het grootste probleem van SAP is, over te brengen wat Mysap.com precies inhoudt. Volgens Plattner kost het zelfs zijn eigen verkopers moeite omdat zij er van oudsher op getraind zijn erp-pakketten te verkopen aan Fortune 500-bedrijven. Nu moeten zij plotseling op een veel grotere markt een Internetconcept verkopen, in plaats van een concreet product.
Vergeleken met zijn grootste concurrent, Oracle, is SAP laat met een Internetstrategie gekomen. Plattner maakte zich op een persconferentie echter boos over de suggestie dat SAP het Internet gemist zou hebben. Om sneller te kunnen handelen heeft het bedrijf het beleid losgelaten om alles in eigen huis te ontwikkelen. Zo verkoopt SAP crm-call centerproducten van Nortel. Naar verwachting zal SAP binnenkort de e-handelsoftware van Commerce One gaan aanbieden. Ook zullen de eigen producten van SAP met software van derden gaan samenwerken. Pakketten als business-to-business procurement, die voorheen alleen met R/3 werkten, komen nu in een stand alone-versie op de markt.
Juiste weg
Michiel Maters, als voorzitter van de Nederlandse gebruikersvereniging aanwezig op Sapphire, vindt dat SAP met zijn Internetstrategie de juiste weg heeft gekozen. Hij is blij dat SAP dit jaar doorgaat met de vorig jaar aangekondigde strategie, en niet een radicaal nieuwe weg inslaat. Maar ook Maters heeft vragen over de precieze invulling van Mysap.com: ‘SAP moet nog veel duidelijk maken, het is allemaal nog vrij pril. Ik heb begrepen dat het een zware operatie is om te migreren van SAP R/3 naar Mysap.com, maar we hebben er weinig ervaring mee. De toegevoegde waarde van deze strategie moet goed duidelijk worden, voor gebruikers volmondig ja zeggen.’
Wat is Mysap.com?
Mysap.com is de verzamelnaam voor een Internetconcept dat verschillende SAP softwarepakketten omvat. De software-ontwikkelaar is afgestapt van het idee alles in eigen huis te bouwen, zodat ook software van andere partijen, bijvoorbeeld Commerce One, onder de Mysap.com-paraplu vallen. Het gaat onder meer om software voor: data warehousing en analyse; e-commerce aankoop; e-commerce verkoop; supply chain management; product lifecycle management; enterprise management.