IT blijft een verdraaid technisch vak. Een bewijs is wel de manier waarop de NOS in mei en juni zoekt naar automatiseerders. Het omroepbedrijf spreekt de gezochte Unix-specialisten in hun eigen taal aan.
Werd IT echt makkelijker, dan hadden we niet het probleem van vandaag," verzucht Han Koopman, hoofd van de afdeling Automatisering van de NOS. Eenvoudiger wordt het aan de kant van de gebruikers, erkent hij. "Dat is de gebakken koek aan de desktop-kant. Alhoewel, onderschat een Windows-programmeur niet."
De NOS zoekt negen wonderlijke Unix-goeroes. "Niet het sandalentype, maar wel de wat minder sociabele, wonderlijke IT’er die er tot diep in de nacht helemaal voor gaan." Volgens Koopman zijn er van dit type in Nederland een kleine twintig te vinden, waarvan er bij de NOS drie rondlopen.
Geen geheimen
Unix mag geen geheimen meer bevatten, benadrukt Han Koopman, hoofd van de afdeling Automatisering. Hij zoekt onder meer Unix’ers die het netwerkgedeelte van de omroepen veilig kunnen houden. De site http://www.omroep.nl, waaromheen de 25 andere omroepdeelnemers zijn geschakeld, wordt volgens hem tweehonderd keer per dag gehackt. De Unix’ers moeten schade voorkomen: "Ze moeten alles weten van Pretty Good Privacy (PGP) en Secure Shell (SSH)."
Daarnaast staat de NOS aan de vooravond van interactieve Internettoepassingen, die ook een interessante uitdaging moeten zijn voor Unix’ers, meent Koopman. Hij somt een waslijst aan mogelijkheden op: streaming audiovideo, een archief, chatten, een elektronische omroepgids en interactie. "Heel binnenkort komen de eerste interactieve breedbandproeven."
Grijze pakken
De campagne om automatiseerder te werven, stelde de NOS samen na enkele avondsessies waarin Unix’ers gevraagd naar hun ideeën over het bedrijf. "We zijn hier nogal van geschrokken", vertelt Koopman. "Unix’ers associëren ons met driedelig grijze pakken, met Den Haag en met ambtelijke sferen." De uitgenodigde IT’ers waren dan ook verbaasd te leren dat de www.omroep.nl door de de NOS gemaakt en onderhouden wordt. "Ze dachten dat het werk was van Lostboys. Maar dat is de Pepsi-kids omgeving!"
Wijs geworden na deze gesprekken, zet de NOS het logo niet op de advertentie. Dat zou de Unix’ers maar afschrikken. "Geef hen Ascii-text", legt Koopman uit. "Ze willen geen Internet Explorer, zij gebruiken Lynx als browser."
De campagne spreekt aan, meldt Koopman. Unix’ers reageren per e-mail enthousiast. Ze herkennen zich in de advertenties. Aanmeldingen waren er nog niet. "Ik solliciteer niet, maar toi toi toi," citeert Koopman.
De NOS hoopt dat de reclameborden ook NT’ers lokt. Ze herkennen weliswaar niet de programmataal, maar Koopman vermoedt dat ze toch nieuwsgierig worden. "We hebben toch ook NT’ers en projectmanagers nodig."