Engelands grootste Internet provider Freeserve, biedt haar klanten in samenwerking met British Telecom, een totaalpakket aan van bijna zes pond per maand. Hiervan krijgt de klant, die gebruik maakt van Off Peak Freeserve Time (daluren-pakket), een Britse pond terug van de provider.
De daluren liggen tussen 18.00 en 08.00 uur, zeven dagen per week. Dit betekent meer dan vijfhonderd uur gratis Internettoegang per maand.
Gebruikers die een BT-aansluiting hebben en klant zijn bij Freeserve, kunnen van dit pakket gebruik maken. Over het bedrag van rond de zes pond dat de klant aan BT betaalt, ontvangt Freeserve een percentage. Dit stelt de provider in staat een deel hiervan aan de klant terug te betalen. Door de kritiek op BT’s Surftime plan, waarbij consumenten een vast bedrag moeten betalen aan het telecombedijf en aan de ISP, rees de vraag wie nou eigenlijk ‘de baas’ is over de consument. Freeserve besloot de conclusie niet af te wachten en ging over tot het betalen aan haar klanten.
"British Telecom heeft dit het Internet-pakket aan alle Engelse ISP’s aangeboden. Daar is ze toe verplicht", zegt Stephan Pang, persvoorlichter van Freeserve. "Wij zijn het enige bedrijf dat de klant daar een gedeelte van teruggeeft. Kleinere ISP’s kunnen zich dit niet permitteren. Dit aanbod is overigens niet alleen bedoeld voor promotie. Wij bieden dit aan met het oog op toekomstige winstcijfers uit e-handel en advertenties.