Het ambitieuze Nederlandse multimediabedrijf Lost Boys wil voor het einde van het jaar naar de beurs om honderd tot tweehonderd miljoen gulden op te halen voor verdere uitbreiding.
Over een paar jaar is in Europa nog maar plaats voor een stuk of vijf, zes bedrijven zoals Lost Boys, verwacht bestuursvoorzitter en mede-oprichter Michiel Mol, en hij wil dat zijn bedrijf daar één van is. Groeien is daarvoor een eerste vereiste, denkt Mol.
Twee weken geleden fuseerde Lost Boys al met Wegener-dochter Netcast en Internet-adviesbedrijf MVLG. Gezamenlijk proberen ze de stap naar Internet voor bedrijven van A tot Z te verzorgen. Om aan de toenemende eisen van steeds grotere klanten te voldoen, is het volgens Mol noodzakelijk om alle disciplines onder één dak te hebben. Fuseren is één manier, overnemen een andere. De belangrijkste Europese concurrenten zijn in de ogen van de oprichter Pixelpark in Duitsland en Icon Medialab in Scandinavië.
Lost Boys heeft al een kantoor in Barcelona; een vestiging in Madrid en start binnenkort met activiteiten in Duitsland en Groot-Brittannië. Later dit jaar moeten ook vestigingen in andere Europese landen volgen. Uiteindelijk moet zelfs de Amerikaanse markt en het Verre Oosten worden veroverd, aldus de uitermate ambitieuze directeur gisteren. Mol verwacht dat de kersverse combinatie met in totaal 350 werknemers dit jaar een omzet haalt van ongeveer vijftig miljoen gulden, de helft meer dan vorig jaar.
De grote plannen werpen de vraag op, hoe Lost Boys deze groei onder controle denkt te kunnen houden. Menig Internetbedrijf is uiteindelijk stukgelopen op een onvoldoende meegroeiend management. Volgens Mol wordt er nu bij Lost Boys al meer aandacht besteed aan het bestuurlijke model. De medeoprichters van Netcast en MVLG, Wilko Stronks en Bas Verhart, komen in de directie van Lost Boys. Daarnaast wil het bedrijf het bestuur verder uitbreiden. De raad van commissarissen bestaat vooralsnog uit één persoon: Roel Pieper. Hij heeft ook een onbekend aandelenbelang in Lost Boys.