Deze zomer start Hewlett-Packard een alles-of-niets-publiciteitsoffensief om steun te vinden voor zijn E-speak middleware-pakket voor webdiensten. Die steun zoekt HP zowel bij nieuwe op Internet gerichte bedrijven als bij meer conservatieve IT-bedrijven.
Het offensief is nodig, want HP dreigt hopeloos achterop te raken bij Microsoft, dat zijn Biztalk XML-framework door steeds meer bedrijven ondersteund ziet.
E-speak is één van de belangrijkste peilers waarop HP zijn ‘nieuwe onderneming’ bouwt. De onderneming is bezig met een transformatie van een PC- en server-leverancier naar een meer op Internet-diensten gerichte onderneming. In dat kader is brede marktsteun onontbeerlijk. Om geen enkele potentiële E-speakgebruiker op voorhand af te schrikken, zal de nieuwe versie van HP’s E-speak-engine ook Biztalk-messaging en XML-schema’s ondersteunen. Bovendien heeft HP api’s ontwikkeld (application program interfaces) die ervoor zorgen dat ook niet-E-speakwebsites kunnen communiceren met E-speaksites en -diensten.
Hewlett-Packard brengt twee versies uit van zijn E-speakpakket: een volledig ondersteunde versie voor zijn ‘conservatieve’ klanten en een open-sourceversie voor de dotcom-klanten. De onderneming heeft niet bekend gemaakt hoe groot het marktaandeel moet worden om te kunnen spreken van een geslaagd offensief. Ook is de onderneming opmerkelijk stil over welke bedrijven inmiddels voor het systeem hebben gekozen.