Branchevereniging, werkgevers en werknemers hebben onverdeeld negatief gereageerd op de laatste agressieve actie van de Business Software Alliance (BSA), het instellen van een kliklijn én beloning voor de tipgever.
De actie van de BSA richt zich op ‘(ex) medewerkers, (ex) leveranciers, sollicitanten en concurrenten’. Zij zouden over belastende informatie beschikken waar ze weinig mee kunnen doen, ‘hoewel ze het wel zouden willen’, denkt de BSA. Een bruikbare tip kan maximaal 20.000 gulden opleveren.
"We denken dat je het zo niet moet aanpakken", aldus Sergej Katus, secretaris informatiebeleid bij werkgeversvereniging VNO-NCW. "Met het doel hebben ze groot gelijk, je mag software niet illegaal gebruiken. Maar sommige dingen gaan te ver. Het zal duidelijk zijn dat het binnen een organisatie tot grote problemen kan leiden, ook tussen medewerkers onderling. Dit zal meer problemen oproepen dan oplossen."
Branchevereniging Fenit vindt dat het niet de taak is van bedrijven om de rol van de overheid over te nemen. Woordvoerder Machiel de Rooij: "Je krijgt hele vreemde verhoudingen binnen bedrijven. Het is de overheid die moet opsporen en straffen." De Rooij ziet meer in voorlichting over gebruik van software. "Wij gaan uit van de redelijkheid van de gebruiker."
Verklikkersmaatschappij
Ook de in FNV Bondgenoten verenigde werknemers zien niets in de BSA-actie. Woordvoerder Gerard van Hees: ‘Wij zijn hier niet blij mee. Het is niet de taak van de werknemer om als politie-agent op te treden.’ Hij is vooral tegen de beloning voor tipgevers: "Je komt zo in een verklikkersmaatschappij terecht. Dit is niet de meest integere aanpak." De BSA heeft vooraf geen overleg gevoerd met de werknemers, maar Van Hees is van plan nu zelf contact te zoeken met de BSA.
De BSA zelf blijft onverstoorbaar onder de kritiek. Advocaat Joris Lensink: "Ik mag het privé best met u eens zijn, verklikken doe je niet. Maar mensen zijn bereid veel informatie te geven, zeker als het geld oplevert." Volgens Lensink is het motief van de bellers vaak frustratie, bijvoorbeeld bij IT-managers die tijdens hun werk met illegale software worden geconfronteerd en bij klachten bij hun baas daarover bot vangen.
Lensink gelooft niet meer in de onwetendheid van de gebruiker: "Als je ziet welke moeite producenten in de voorlichting steken, is er maar een klein percentage onwetendheid. De grote meerderheid denkt: We zien het wel".
Toch lijkt de BSA op dit punt te botsen met hun grootste lid, Microsoft. Nog niet zo lang geleden kondigde Microsoft met veel tamtam een vriendelijke voorlichtingscampagne aan, om bedrijven te wijzen op de noodzaak voor iedere gebruiker licenties te kopen. Uitgangspunt was juist dat er bij gebruikers nog veel onwetendheid bestaat over licenties. Microsoft-woordvoerder Michiel Goossens geeft toe dat er geen coördinatie is geweest tussen de twee acties, maar: "we zijn lid en steunen de campagne. Het is aan de BSA om daar invulling aan te geven."