De Europese Commissie wil spam – verzending van reclameboodschappen door DM-bedrijven (direct marketing) via email – aan banden leggen. Een nieuwe wet moet voorkomen dat deze bedrijven email mogen versturen zonder toestemming van de ontvanger.
Bestaande ‘data-beschermingswetten’ hebben al succes geboekt wat betreft het gebruik van automatische bel- en fax-systemen. Bescherming van email-privacy laat nog te wensen over. De EC onderzoekt momenteel de mogelijkheden van een universele wetgeving. De commissie hoopt in juni met een voorlopig voorstel te komen. Het wachten is op de benodigde gegevens van alle lidstaten van de Europese Unie.
Volgens M. Klazema, senior adviseur van marketing- en management-adviesbureau Vodw, is deze toekomstige regelgeving een aanvulling op de bestaande privacy-wet. "Voor bedrijven is het nog steeds mogelijk om commerciële boodschappen te versturen, vaak tot ongenoegen van de ontvanger. Niet alleen wordt laatstgenoemde overspoeld met commerciële boodschappen, maar ook worden tegelijkertijd persoonlijke gegevens en het gedrag van de ontvanger vastgelegd." Vodw heeft als beleid om mailings alleen met toestemming van de klant per email te versturen.
Steeds meer bedrijven realiseren zich dat het veel verstandiger is om mensen van tevoren toestemming te vragen voor het toesturen van commercieel getinte informatie en boodschappen. Dit is het centrale idee achter het recent geïntroduceerde begrip ‘permission marketing’.
De Nederlandse Associatie voor dmsa (direct marketing, distance selling en sales promotion) is al bezig met het opstellen van richtlijnen. De eerste en belangrijkste stap in ‘permission marketing’ is mensen te interesseren en te overtuigen toestemming te verlenen om hen deze vorm van DM per email toe te sturen.
CD Now voert een voorbeeld van permission marketing uit gericht op mensen die een gratis email-account hebben bij Yahoo. Een banner op de homepage vestigt de aandacht op een ‘instant offer directly to your mailbox’. Klikt de bezoeker hierop, dan verschijnt de mededeling ‘The special has been placed in your inbox’. De opgevraagde informatie is dan direct inzetbaar om tot interactie met de klant te komen. Het bieden van responsmogelijkheden via hyperlinks en telefoonnummers zijn hierbij een succesfactor.