Werkgeversorganisatie VNO-NCW reageert bij monde van onderwijssecretaris C. Renique kritisch op de conclusie van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) dat in Nederland geen sprake is van een digitale tweedeling. Het onderzoek heeft twee tekortkomingen, stelt Renique.
Het onderzoek waarin het SCP concludeert dat de opmars van ICT-hulpmiddelen niet leidt tot een tweedeling in de samenleving is aanleiding voor een kritisch reactie vanuit werkgeverskringen. Onderwijssecretaris C. Renique van VNO-NCW meent dat er twee denkfouten in het onderzoek zitten. De conclusie dat het met de tweedeling wel meevalt en de overheid derhalve geen rol hoeft te spelen bij het stimuleren van het gebruik van computerhulpmiddelen deelt hij daarom niet.
Uitgangspunt van het SCP in het onderzoek Digitalisering van de leefwereld is dat het bezit van computers in Nederland grosso modo over alle bevolkingsgroepen toeneemt. Het is voor iedereen mogelijk om over een pc te beschikken. Nederland heeft in dit opzicht volgens het SCP de boot niet gemist. Renique over deze conclusie: "Ook al valt het wel mee met de bezitsongelijkheid van nieuwe technologie – wat ik overigens ook discutabel vindt, dan draait het in het onderwijs echter juist om wat je ermee kunt doen. Ik maak daarbij de volgende vergelijking: constateren dat ieder een potlood heeft is niet hetzelfde als er gerust op kunnen zijn dat ieder daarmee ook een interessant verhaal kan schrijven."
Digitale vaardigheden
Het SCP stelt dat het ontwikkelen van digitale vaardigheden wel aandacht verdient van de beleidsmakers, maar trekt in twijfel of de grote investeringen die hiertoe in het onderwijs, met name in het basis onderwijs, plaatsvinden wel gerechtvaardigd zijn. Renique meent dat de beschikbaarheid van computers niet voldoende is. "Optimaal gebruikmaken van ICT gaat niet bepaald vanzelf." Het leren omgaan met computers, competentieverwerving, blijft belangrijk. Renique: "Zo hangt de competentie van verwerving van vreemde talen samen met het beheersen van de moedertaal, maar dat is nog geen argument om het vreemde talen onderwijs af te schaffen."
Hij mist in het onderzoek een enthousiast verhaal over hoe het onderwijs door slim gebruik te maken van computers en software leuker gemaakt kan worden. "Een tweede omissie in het SCP-verhaal is dat ons pleidooi voor ICT-gebruik in het onderwijs ook betrekking heeft op herontwerp van het onderwijs zelf, de manier waarop je les geeft. Door gebruik van ICT is er veel meer mogelijk: didactisch en onderwijskundig. Natuurlijk blijft de leraar onmisbaar, maar zijn rol wordt anders. Hij kan veel beter inspelen op verschillen tussen leerlingen. Het onderwijs kan er ook veel leuker door worden. Dit aspect ontbreekt geheel in het SCP-verhaal."