De universiteit Twente begint komend academisch jaar als eerste universiteit in Nederland met een hoofdvakopleiding e-commerce. Vanaf september kunnen studenten van de twee faculteiten Informatica en Technologie & Management in Enschede kiezen voor het hoofdvak elektronische handel. Dit heeft de universiteit net besloten, zo meldt hoofddocent Paul Grefe van de faculteit Informatica.
Het hoofdvak, in universitair jargon bekend als ‘major’, is opgezet voor allereerst studenten bedrijfsinformatietechnologie. Die specialiseren zich de laatste helft van hun vijfjarige opleiding in elektronische handel. De specialisatie is volgens Grefe "een gelukkig huwelijk tussen informatica en bedrijfskunde." De specialisatie betekent een forse uitbreiding van de cursus e-commerce, waarmee de twee faculteiten dit jaar al begonnen.
Opstapje
"Die cursus is een eerste opstapje voor de major", beschrijft Grefe, een van de drie docenten betrokken bij de cursus. Net als bij de cursus zal hoogleraar electronic-commerce Roel Pieper zowel doceren als adviezen geven over de inhoud.
De cursus is bedoeld voor aankomende studenten. Of ook de huidige lichtingen kunnen overstappen naar de major is nog niet duidelijk.
In navolging van Amerikaanse universiteiten, waarvan een groeiend aantal zowel online als offline mogelijkheden biedt voor het studeren van elektronische handel, bereiden ook de Nederlandse academies zich voor op het onderwerp. "Alle universiteiten zijn bezig met e-commerce", weet Grefe. "De discussie gaat er in Nederland over of het wel een aparte opleiding moet zijn." Het hoofdvak van de universiteit Twente komt nog het dichtst in de buurt van zo’n concrete opleiding.
Ook de Erasmus Universiteit in Rotterdam buigt zich over mogelijkheden voor opleidingen. De universiteit begon dit jaar met een bijscholingscursus, de zogenoemde master-opleidingen ‘Global E-Commerce Masters’ en ‘E-commerce in Finance’. Deze zijn volgens Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar aan de Erasmus univsersiteit, bedoeld voor economen en bedrijfskundigen met een aantal jaren werkervaring en spijkeren dezen bij op het gebied van e-commerce. "De huidige accountmanager kan wel aardig met een spreadsheet overweg, maar dat is niet de kracht van IT. Het gaat erom met deze techniek nieuwe mogelijkheden te scheppen."
Molenaar schetst een "onconventionele aanpak" waarin de studenten via praktijkvoorbeelden de mogelijkheden van IT verkennen voor de bestaande bedrijfsfuncties. "Het is niet ‘Cor vertelt’; de studenten werken in groepen aan praktijkvoorbeelden."
Net als in Enschede kunnen reguliere studenten zich ook in Rotterdam dit jaar al specialiseren in e-commerce. Deze afstudeerrichting is volgens Molenaar erg populair: vanaf februari worden de lessen volledig in het Engels gegeven om deze zo ook voor de vele enthousiaste niet-Nederlandstalige studenten toegankelijk te maken.
Molenaar waarschuwt echter voor een hausse aan e-opleidingen. "De Erasmus doet nu een poging", relativeert hij, "maar te voortvarend moeten we hier niet mee zijn. Schat niet alles hoog in wat als e-commerce opleiding wordt neergezet. Er is echt een tekort aan deskundigen."