De overname van Time Warner door America Online (AOL) blijft de gemoederen bezighouden. De hooglopende ruzie tussen Disney en Timer Warner over het opnemen van het Disney-kabelpakket op de kabelnetten van Time Warner is nog maar net – en slechts voorlopig – gesust, of Internet-gigant Cmgi heeft de strijdbijl alweer opgegraven.
Het bedrijf van David Wetherell wil dat AOL zijn succesvolle software voor ‘direct chat’ (AOL’s Instant Messenger, AIM) zo ombouwt dat ook mensen die niet het AOL-programma maar andere chat-software hebben, gemakkelijk met AIM-gebruikers kunnen communiceren. Gaat AOL niet op dat verzoek in, dan stapt Cmgi naar de rechter wegens misbruik van monopoliemacht.
Hiermee blaast Cmgi de chat-oorlog die afgelopen zomer startte nieuw leven in. Die begon met conflicten tussen AOL en Microsoft omdat de laatste zijn chat-software Messenger compatibel had gemaakt met AIM. Gezien het commerciële potentieel van chat-diensten staan er volgens analisten grote belangen op het spel. Zowel AOL als Cmgi hebben de laatste maanden flink ingeleverd op hun beurskoers en zullen er alles aan doen om gezichtsverlies te voorkomen en zo een verdere koersdaling voor te zijn.
Cmgi wil volgens topman White dat AOL zijn AIM zo aanpast dat ook gebruikers van de software van Cmgi-dochters als Tribal Voice en iCast met AOL-klanten direct kunnen communiceren. Bestuursvoorzitter Bagully van Tribal Voice stelde gisteren dat de traagheid van AOL bij die aanpassingen neerkomt op machtsmisbruik. AOL is de grootste Internet-aanbieder ter wereld. Volgens Bagully beheerst AOL met AIM en zijn eigen chat-dienst 90 procent van de markt. "Vanuit het oogpunt van misbruik van een monopoliepositie is het gedrag van AOL zelfs kwalijker dan dat van Microsoft", aldus Bagully.
AOL zelf stelt dat het wel degelijk werkt aan de comptabiliteit van AIM met andere chat-systemen, maar tot nu toe heeft het bedrijf voornamelijk licenties uitgegeven voor het gebruik ervan. Yahoo, het drukstbezochte portaal ter wereld, maakt er gebruik van voor Yahoo Messenger.
Analisten voorspellen hetrealtime uitwisselen van berichten een grote toekomst. Meer en meer mensen zijn via bijvoorbeeld de kabel een groot deel van de tijd online en het sturen van emails via GSM wordt steeds gemakkelijker. Dat maakt dit kanaal commercieel steeds aantrekkelijker. "We praten hier over mogelijk tientallen miljoenen consumenten die heel gemakkelijk bereikbaar zijn. Dan praat je ook over tientallen miljarden aan reclamegelden die via dit kanaal besteed gaan worden", aldus Cmgi-baas White.