De tijd lijkt voorbij dat werknemers de koning te rijk waren met een lease-auto. Veel automatiseringsbedrijven zinnen op alternatieve vervoerspakketten om hun personeel op tijd op het werk te krijgen. Bij Origin ziet bijna een kwart van het personeel al twee jaar af van een lease-auto. Ook in het kader van aantrekkelijk personeelsbeleid luidt het motto niet langer ‘welk merk en welke kleur’ maar ‘wanneer met welk vervoermiddel’. Flexibel vervoer is in, de lease-bak is uit.
Het standaardaanbod van een lease-auto behoort bij Iquip Informatica in Diemen al meer dan een jaar tot het verleden. "Wij bieden werknemers nu een mobiliteitsbudget aan", meldt woordvoerder Joyce van Leeuwen. "De werknemer mag het zelf besteden, en daarbij heeft hij de keuze tussen auto, trein, motor, fiets of een combinatie ervan."
De combinatie ontstaat als de werknemer kiest voor een goedkopere lease-auto dan waar hij recht op heeft. Het geld dat overblijft, kan hij gebruiken voor ander vervoer. "Als iemand voor drie maanden in Groningen is gedetacheerd en de openbaar vervoer-verbinding is slecht, dan kan hij drie maanden een auto krijgen. Zit hij daarna in Amsterdam, dan kan de trein makkelijker zijn. Dan krijgt hij een OV-jaarkaart. Op die manier proberen we de reistijd voor onze medewerkers zo beperkt mogelijk te houden."
Aantrekkelijk
Jeroen Goossen van adviesbureau Fleet Support Mobiliteitsmanagement constateert een toenemende vraag naar adviezen op het gebied van ‘flexibel mobiliteitsmanagement’. Het is een groeimarkt voor het Arnhemse bureau, dat leeft van de top-500 van het Nederlandse bedrijfsleven. De behoefte komt voort uit de huidige mobiliteitsproblematiek, met daarbij de komst van zaken als rekeningrijden. En het is uit het oogpunt van arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk om in plaats van een lease-auto een vervoersregeling aan te bieden. Werknemers vinden een lease-auto belangrijk, maar het is niet altijd het ideale vervoermiddel als je veel naar de randstad moet. Mensen nemen er daarom geen genoegen meer mee als ze alleen maar te horen krijgen: je kunt in een VW-Golf gaan rijden."
Bedrijven die zich makkelijk van het probleem af willen maken, bieden de mogelijkheid om het budget voor de lease-auto op de rekening van de werknemer te storten. Maar dat is niet erg aantrekkelijk, omdat het om een belaste vergoeding gaat.
Slimmer is het om een mobiliteitsbudget te becijferen. Per jaar zit dat al snel op 20.000 gulden. De werknemer krijgt vouchers ter hoogte van dat bedrag en kan daarmee zijn eigen vervoer ‘inkopen’ bij zijn werkgever. Blijft er geld over, dan wordt dat aan het eind van het jaar uitgekeerd. Alleen dat bedrag is belast.
Ketenmobiliteit
Dit systeem hanteert Origin al twee jaar, en het is een enorm succes. Maar liefst 23 procent van de werknemers die de afgelopen twee jaar konden kiezen tussen een standaard lease-auto of een alternatief pakket, koos voor het laatste. "Men wil per moment kunnen beslissen: hoe ga ik reizen", heeft manager vervoer en mobiliteit Jeanne Bennenbroek gemerkt. In het vak wordt dat ‘ketenmobiliteit’ genoemd; een onduidelijke term voor het verschijnsel dat de ene week de auto het ideale vervoermiddel is, terwijl dat de volgende week de trein of de motor kan zijn.
Iquip hanteert het ‘mobiliteitsbudget’ sinds anderhalf jaar, en is tevreden over de respons. Joyce van Leeuwen: "De mensen zijn heel enthousiast, we merken dat ze behoefte hebben aan de flexibiliteit ervan."
Status
Het Zoetermeerse Syntegra biedt werknemers binnen haar flexibele arbeidsvoorwaardenpakket ‘Choice’ sinds januari ook een mobiliteitsbudget aan, in plaats van een lease-auto. De belangstelling is volgens Syntegra nog beperkt omdat het project jong is. Deze zomer onderzoekt het bedrijf hoe de werknemers denken over het alternatief voor de lease-auto.
Hans van der Veeken, manager Interne Zaken bij Syntegra, heeft wel al gemerkt dat voor jonge werknemers van onder de dertig de ‘eerste lease-auto’ toch nog erg interessant is. Voor die groep heeft de heilige koe blijkbaar nog veel status.