De groeiende populariteit van de Olap (online analytical processing) producten van Microsoft leidt tot een flinke toename van de Olap-markt. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van het Londense onderzoeksbureau Business Intelligence.
Omdat de hulpmiddelen van Microsoft goedkoper zijn dan die van de concurrentie, zal de omzet in deze markt langzamer groeien. Waarschijnlijk gaat dit ten koste van de marktaandelen van Oracle en Microstrategy.
De onderzoekers van Business Intelligence stellen dat de wereldwijde Olap-markt vorig jaar met 20 procent steeg naar 2,5 miljard dollar. Deze groei ligt aanzienlijk lager dan het jaar ervoor, toen dit marktsegment met 45 procent groeide.
Volgens onderzoeker Nigel Pendse is deze ontwikkeling toe te schrijven aan het volwassen worden van de Olap-markt. "Dit segment van de markt raakt langzamerhand verzadigd. Bovendien leidt de entree van de goedkopere producten van Microsoft tot afvlakking van de groei," aldus Pendse.
Uit het onderzoek van Business Intelligence blijkt dat marktleider Hyperion zijn aandeel van 28 procent nog niet in gevaar zag komen; het marktaandeel van Oracle nam vorig jaar echter af naar 11 procent. Daarmee heeft het nog een minieme voorsprong op nummer drie Cognos.
De vierde plek is voor Microstrategy, dat erin slaagde zijn marktaandeel te vergroten, ondanks enkele financiële problemen. Maar de onderzoekers van Business Intelligence sluiten niet uit dat Microsoft in de loop van dit jaar Microstrategy voorbijstreeft.
Zoals vaker had Oracle flinke kritiek op de onderzoeksresultaten. Cris Ward, in Engeland verantwoordelijk voor debusiness intelligence, stelt dat het onderzoek niet representatief is. "De resultaten van het onderzoek zijn misleidend, want de onderzoekers hebben alleen een klein segment van de markt bekeken," aldus Ward. Diverse producten, onder meer Oracle Discoverer en het onderwerp Activity Base Costing zijn buiten beschouwing gelaten. Het rapport had veel breder moeten worden opgezet, vindt Ward. "Als de onderzoekers alle aspecten van business intelligence hadden geïnventariseerd dan was Oracle ongetwijfeld als nummer 1 uit de bus gekomen," stelt Ward.
Fiona Delavault, woordvoerster van de Engelse vestiging van Microstrategy valt Ward bij. "De conclusies van Business Intelligence zijn gebaseerd op verkeerde uitgangspunten. Onze producten vallen in de categorieRolap (Relationele On-Line Analytical Processing), niet inOlap. Bovendien worden ze gebruikt in andere marktsegmenten dan die van Microsoft," stelt ze. Wel geeft ze toe dat Microsoft een serieuze bedreiging vormt.