Na het uitkopen van de Nederlandse Spoorwegen heeft British Telecom het volledig voor het zeggen bij Telfort. Pat Gallagher, Europees directeur bij BT, over zijn plannen in Nederland meent, ondanks het consument-gerichte imago van Telfort, dat het financiële zwaartepunt bij de zakelijke markt ligt.
De hoge investeringen die voor Telfort op stapel staan, hebben voor NS de doorslag gegeven om uit de alliantie te stappen. Dit verklaarde BT topman Pat Gallagher in een gesprek met Computable. "Onze werkrelatie was fantastisch, en voor een deel vinden we het jammer dat NS is gestopt met Telfort." Maar in gesprekken met Gallagher maakte Rob den Besten, directeur van de Nederlandse Spoorwegen, duidelijk dat NS zijn prioriteiten bij het exploiteren van het spoorwegnet wilde leggen. "Net als tegen alle andere aandeelhouders waar wij mee werken heb ik gezegd: We willen jullie graag als partner, maar als je wilt verkopen, kopen wij."
Umts
De komende maanden moet BT veel geld stoppen in Telfort. De grootste, en tegelijk meest onzekere investering, is die in Umts (Universal mobile telecommunications system), de opvolger van GSM. Gallagher is vol vertrouwen dat hij op de komende veiling een Nederlandse Umts-licentie voor Telfort in de wacht kan slepen. Dit heeft voor hem prioriteit, en op de daarvoor benodigde investeringen zet BT geen restrictie. Bovendien gaat BT voor Telfort verder investeren in Gprs (General packet radio service, een snelle vorm van GSM), locale toegang en Internet.
Umts is een lange-termijnproject, waar Gallagher nog weinig over los kan laten. ‘Niemand kan daar iets zinnigs over zeggen. De technologie bestaat nog niet eens.’ Vóór Umts staat daarom het uitrollen van Gprs op het programma. Dit wil Telfort in de tweede helft van dit jaar gaan aanbieden. In mei komt Telfort in Nederland met WAP-diensten (informatievoorziening via de mobiele telefoon). BT levert daarvoor de content, die deels is gebaseerd op de diensten die nu al in Engeland worden aangeboden. Tijdens het Euro 2000-tournooi zal Telfort als sponsor een uitgebreid scala aan WAP-diensten promoten.
Bedrijfsleven
Gallagher benadrukt dat Telfort deel uitmaakt van de pan-Europese activiteiten die BT ontplooit. Meer dan voorheen zal de focus komen te liggen op het aanbieden van internationale diensten aan het bedrijfsleven. Telfort heeft een divisie midden- en kleinbedrijf, een verkoopafdeling voor de grootzakelijke markt, en verkoopt bandbreedte aan andere operators en Internet dienstverleners. Gallagher geeft toe dat het merk Telfort marketingtechnisch vooral sterk is op de consumentenmarkt.
Het zwaartepunt van de omzet ligt echter bij de zakelijke klanten. In 1999 boekte Telfort een omzet van 715 miljoen gulden, waarvan driekwart voor rekening kwam van zakelijke klanten. In tegenstelling tot mobiele concurrent Dutchtone, dat ook de zakelijke markt wil veroveren, profiteert Telfort hiermee van het aanbieden van telefonie over het vaste netwerk. De inkomsten die Telfort genereert uit mobiele diensten komen wel voor een belangrijk deel voor rekening van de 500.000 particuliere consumenten.
Internet
Uiteraard investeert BT ook in Internet. Volgens Gallagher heeft BT het afgelopen jaar al twaalf miljard dollar in Internet gestoken. Ook is de magische term e-business in de mission statement van Telfort doorgedrongen. Maar in sommige landen, waaronder Nederland, zijn er nog wat hobbels. Zo is het nog steeds duur om Adsl aan te bieden, vooral in de zogenoemde local loop, het stuk tussen backbone en individuele locatie. Als Telfort in Nederland tegen een redelijke prijs toegang weet te krijgen tot de local loop wil Gallagher hier breedband Internet gaan aanbieden.
Volgens Gallagher zal er, nu BT alleen aan het roer staat, weinig veranderen. aan de strategie. Acquisities sluit hij niet uit: "We zullen Telfort laten groeien, en als Telfort goede argumenten heeft om een bedrijf te kopen, zullen we daar sympathiek tegenover staan. Maar dat is aan Telfort om te beslissen."