Baan slaagt er maar niet in duidelijk te maken wat zijn nieuwe strategie is. Bij het openbaar maken van de tegenvallende kwartaalcijfers blijkt de nieuwe koers niet meer dan een herhaling van zetten.
Ondanks verhoogde verkoopinspanningen lukt het Baan niet voldoende nieuwe klanten aan zich te binden. Van 480 licentietransacties die het softwarebedrijf over het laatste kwartaal rapporteert, bestaat 24 procent uit nieuwe klanten. Dat is voor Baan onvoldoende. Het verlies van 26 miljoen dollar wordt nog geflatteerd door een eenmalige bate van 51 miljoen dollar door de verkoop van Coda en Meta4.
De aanhoudende slechte resultaten dwingen Baan tot een ‘agressief kostenbeheersingsprogramma.’ Volgens woordvoerder Peter Kramer betekent dit onder meer dat van de tien vestigingen in Duitsland een aantal de poorten wellicht moet sluiten. De twee Nederlandse vestigingen staan niet op de tocht. In het kader van de ‘agressieve kostenbeheersing’ gaat Baan bovendien, opnieuw, op de reiskosten bezuinigen.
Tegenvallende groei
In de erp-branche lijkt Baan alleen te staan met de tegenvallende groei in licentieverkopen. Bij JD Edwards gaat het volgens business development manager Luciën Barink "als een speer". In Nederland heeft deze onderneming in het eerste halfjaar uit licenties van nieuwe klanten al evenveel omzet als in het gehele vorige boekjaar. Ook bij SAP zijn de licentieverkopen in het eerste kwartaal volgens verwachting verlopen.
Begin dit jaar al besloot Kpmg zijn investeringen in Baan te bevriezen. Voor Andy Verstelle, directeur van de erp-groep, vormen de slechte berichten van Baan een bevestiging van deze beslissing. Hij bevestigt dat het erg moeilijk is om nieuwe licenties van Baan-software te verkopen. "Klanten kijken niet alleen naar de kwaliteit van de producten, maar ook naar de continuïteit van de service-organisatie daarachter."
Ook op de crm-markt dreigt Baan de boot te missen. Zelfs na de voorgenomen afsplitsing van de crm-tak verdienen stabiele concurrenten de voorkeur. Het zal voor Baan, of de nieuwe eigenaar van Aurum, moeilijk worden die voorsprong in te halen. Verstelle: "We gaan nu vooral hard met Vantive, Oracle en SAP. Daarnaast zijn we Siebel aan het opstarten."
Twijfels
Bestaande klanten zijn meestal wel tevreden over de kwaliteit van de software, maar hebben hun twijfels over het beleid van het bedrijf. Zo merkt Ton Muller, unit-manager van de Baan-producten bij Bull, dat diverse klanten bij grote migraties niet automatisch voor Baan kiezen maar de voorkeur geven aan onder andere JD Edwards.
Peter Portheine, managing partner van dienstverlener 2bInteractive: "Het zal duidelijk zijn, de licentie-omzet neemt niet toe. Maar Baan heeft een redelijk loyale groep klanten, die puur rationeel hebben geïnvesteerd in functionaliteit. De discussie over de gang van zaken heeft ook niet verhinderd dat Baan goede nieuwe producten neerzette. De duizenden bedrijven die wereldwijd geïnvesteerd hebben in Baan zullen de producten blijven gebruiken. Wie in de toekomst ook de eigenaar zal zijn."