Een groeiend aantal Amerikaanse business schools biedt (online en offline) mogelijkheden voor studenten om e-commerce te studeren. Ze spelen in op de stijgende vraag naar kennis van en vaardigheden in het elektronisch handelen. Tegelijkertijd willen zij voorkomen dat studenten vroegtijdig overstappen naar een ‘dotcom’.
Verscheidene Amerikaanse Business Schools merkten in 1998/1999 dat eerstejaars studenten niet terugkeerden voor het tweede studiejaar. Als belangrijkste oorzaak werd aangenomen dat zij bezweken voor aantrekkelijke aandelenopties van een dotcombedrijf of een eigen Internetbedrijf waren gestart. Veel scholen besloten daarom dat het tijd was om ‘elektronische handel’ op te nemen in het vakkenpakket. De meest actieve scholen starten hun eigen Internet-incubators waarin studenten de kans krijgen in een enigszins beschermde omgeving een eigen dotcom te beginnen.
Eerste schaap
Vanderbildt University in Nashville bood in 1995 als eerste universiteit zijn MBA-studenten de mogelijkheid af te studeren met een titel in e-commerce. De afgestudeerden van Vanderbildt zijn zeer in trek bij het bedrijfsleven. Andere universiteiten en business schools besloten om ook e-commerce in hun aanbod op te nemen. In 1999 kwamen gerenommeerde business schools als Wharton, Kellogg en MIT op de proppen met specialisaties in e-commerce.
Bij sommige scholen ligt een e-commerce-opleiding in het verlengde van een Techno-MBA, dat is een MBA-opleiding met een sterk accent op de IT- en technologie kant van management. Een school die zich al lang profileert als een Techno-MBA is bijvoorbeeld de managementopleiding van Carnegie Mellon in Pittsburgh. Deze school biedt sinds vorig jaar zijn studenten ook de kans om in twaalf maanden af te studeren als ‘master of science in electronic commerce‘. Volgens Tridas Mukhopadhya, directeur van deze e-commerce opleiding, informeren bedrijven regelmatig of ze niet alle studenten met de e-commerce specialisatie in dienst kunnen nemen.
Modegril
De leiding van sommige Business Schools ziet in het aanbieden van e-commerce als een apart vak echter niet meer dan een modegril. "Je begrijpt er niets van wanneer je e-commerce in een apart programma stopt", zegt Edward Snijder, de decaan van de managementsopleiding van de University of Virginia. Volgens Snijder is het juist belangrijk om e-commerce te integreren in het bestaande pakket aan vakken. Misschien heeft hij wel gelijk, maar de banenwervers staan te springen om mensen die een diploma hebben waarop ergens de magische letters e-commerce gedrukt staan.
Veel beter dan een ‘gewone’ opleiding in e-commerce is echter een eigen kweekkamer. De University of Berkeley in California was de eerste universiteit met een incubator, een ruimte waarin studenten hun eigen dotcoms kunnen opzetten. Harvard en het Massachussets Institute of Technology hebben inmiddels ook hun eigen dotcom-kweekkamers en in Engeland zijn de London Business School en de Cranfield School of Management van start gegaan met eigen incubators.
Natuurlijk kan men ook e-commerce online bestuderen. Sinds de opkomst van Internet bieden verscheidene business schools hun cursussen online aan. En dat aantal groeit. De top-opleiding is op dit moment Duke’s MBA-Global Executive Program, een programma dat sinds 1996 online is. Verschillende bedrijven – Pensare, Unext, University Access – bieden softwareplatforms aan waarmee MBA’s een groot deel van hun aanbod via Internet kunnen aanbieden.