Met stille trom verlaat de NS het voorportaal van de nieuwe economie. Voor 4,2 miljard gulden doet het bedrijf zijn belang in Telfort over aan British Telecom (BT). Deze Britse onderneming verwerft hiermee alle aandelen van Telfort.
De oprichting van Telfort gold in 1996 als een slimme stap van zowel de Nederlandse Spoorwegen als BT om een plek te verwerven in de geliberaliseerde Nederlandse telecommunicatiemarkt. De spoorwegen waren voor BT een interessante partner vanwege de glasvezelinfrastructuur die langs de baanvakken van de NS liggen. Het glasvezelnetwerk was een deel van de bruidsschat die de NS bij de oprichting van Telfort inbracht. Nu dit bedrijf volledig in handen komt van BT verliest de Nederlandse Spoorwegen zeggenschap over haar netwerk. Als klant van Telfort zal de NS telecommunicatievoorzieningen huren.
De NS heeft tot nu toe slechts in het verlies van Telfort mogen delen. Vorig jaar leed deze telecom joint venture 310 miljoen gulden verlies. De helft hiervan is volgens Telfort directeur Aan de Stegge toegerekend aan de NS. Verwacht wordt dat Telfort over twee jaar uit de aanloopverliezen komt.
Met de 4,2 miljard gulden lijkt de NS haar telecomavontuur met winst af te sluiten. Telfort geeft aan dat er sinds de oprichting door beide aandeelhouders 3 miljard gulden in het bedrijf is geïnvesteerd. Wanneer de NS hier 1,5 miljard in heeft gestoken, zou er dus 2,7 miljard overblijven. Dit geld wil de NS investeren in spoorwegen. Telecommunicatie rekent het bedrijf niet langer tot de kernactiviteiten. Telfort-directeur Ton Aan de Stegge geeft aan dat de Nederlandse Spoorwegen zich als aandeelhouder niet actief met de bedrijfsvoering bemoeide. De inbreng van British Telecom was veel groter. De volledige overname doet wat dat betreft recht aan de feitelijke verhoudingen.
De strategie van Telfort
Een kleine vijf maanden staat ras-automatiseerder Ton aan de Stegge aan het roer van Telfort. Zijn baas, sir Peter Bonfiel, bestuursvoorzitter van British Telecom (BT), maakte hem bij zijn entree duidelijk dat hij in een gespreid bedje stapt. Aan de Stegge: "Hij zei: ‘Wanneer je niet succesvol bent met Telfort, is dat geheel aan jezelf te wijten’. En gelijk heeft hij, immers organisatorisch zit het bedrijf goed in elkaar, we beschikken over een state of the art infrastructuur, goede mensen en wanneer er plannen zijn, is er voldoende geld beschikbaar."
Aan de Stegge rekent het tot zijn voornaamste taken het productenpakket van Telfort met 30 tot 40 procent uit te dunnen en met grote snelheid het partnerprogramma uit te bouwen. "We moeten energie steken in zaken die ons rendement opleveren. We zullen hierin de komende maanden keuzes moeten maken."
Daarnaast moet met inzet van informatietechnologie zijn bedrijf transparanter gemaakt worden. "Zo moeten klanten via Internetachtige toepassingen, direct bij hun rekeningen kunnen. Ook willen we het elektronisch rekruteren van mensen een impuls geven."
Ton aan de Stegge bouwt aan een partnerprogramma waarin onder andere bedrijven als CMG, Cap Gemini, Getronics, Cisco en Logica een rol spelen.
"Dit netwerk moet garanderen wat we op een flexibele wijze kunnen participeren in grote projecten. Soms als hoofdaannemer, soms als onderaannemer. Wij moeten in dit soort projecten in staat zijn om die rol te kiezen die de slaagkans het grootst maakt."
De grote trots van Aan de Stegge is het Gigapoort-project. Samen met Cisco is Telfort verkozen als hofleverancier van de technologie voor dit ambitieuze netwerk voor onderwijs en wetenschap.
Telfort wil de komende maanden haar productportfolio uitdunnen. Hiervoor in de plaats moeten tal van nieuwe persoonlijke communicatie diensten komen, waarvoor British Telecom de inhoud al op de plank heeft liggen. Dit bedrijf sloot in de afgelopen periode met een groot aantal leveranciers van informatiediensten overeenkomsten af. Aan de Stegge geeft aan dat Telfort de komende tijd door BT ontwikkelde diensten aangevuld met locale informatiediensten op de Nederlandse markt zal brengen.