NCR heeft het datapakhuis Teradata schaalbaar gemaakt, waardoor 4,2 miljard transacties op één server uitgevoerd kunnen worden. Recente marktontwikkelingen vragen een online-integratie van het datapakhuis met systemen voor klantrelatiebeheer (customer relationship management, crm).
Volgens NCR zal het nieuwe systeem bedrijven een gedistribueerde, Internet-georiënteerde aanpak bieden. Prestatie-problemen zouden door de schaalbaarheid van het systeem tot het verleden behoren.
NCR biedt bedrijven de mogelijkheid om klantencontacten vanuit verschillende kanalen tegelijkertijd te registreren in een datapakhuis. Gerichte zoekopdrachten vragen over het algemeen veel systeemkracht. Bijvoorbeeld, Matchlogic, een nieuwe klant van NCR, heeft tien miljoen geregistreerde gebruikers en veertig duizend nieuwe registraties per dag. Om intelligente informatie te verzamelen uit hun database met 72 miljoen geregistreerde klantencontacten hopen zij met Teradata beter af te zijn. Met het datapakhuis van Oracle was de Amerikaanse online-adverteerder dagen bezig om zoekopdrachten te verwerken.
NCR hoopt terrein te kunnen terugwinnen op concurrent Oracle, die op dit moment een sterke positie inneemt op de markt voor datapakhuizen en crm in de opkomende e-handel. NCR verwacht op dit terrein in te lopen doordat iets langer bestaande Internet-bedrijven met steeds grotere databases zullen werken. Een sterke vernieuwing vormt de vervanging van het traditionele maatwerk door standaard-software, waarmee informatie direct via Apache, Microsoft en Netscape servers te halen is. Ook hoopt het bedrijf met een nieuwe huurconstructie rond Teradata kleinere klanten over de streep te trekken, omdat niet iedereen implementatiekosten van een miljoen dollar kan ophoesten.
Naast technologische vernieuwingen heeft NCR ook de marketing- en advertentiebudgetten verviervoudigd. Volgens een woordvoerder "is NCR te stil geweest. We krijgen een steeds slechter imago." Tegen nieuwsdienst Computergram beweert Martin Sinnott, NCR marketing directeur van de e-handelspoot, dat steeds meer Internet-bedrijven voor NCR kiezen. Het concern noemt naast het eerder aangehaalde Matchlogic, Travelocity, Etrade van Excite@Home, Macey’s en Strategy.com als nieuwe klanten.
Oracle heeft volgens een woordvoerder een heel ander idee over het succes van NCR: "Teradata was een pionier, maar dit initiatief is de laatste actie van een stervend bedrijf." Oracle wil zelf geen cijfers naar buiten brengen over de eigen positie in de crm-markt.