Maurice de Hond (1947) is één van de weinige Internet-goeroes die Nederland kent. De afgelopen jaren was hij te horen op honderden spreekbeurten over het web, de toekomst en Internet. Regelmatig sprak hij meermalen per dag. De man die heel Nederland kent vanwege zijn politieke voorspellingen, is de laatste vier jaar als een ware evangelist door het land getrokken om de blijde Internetboodschap te verkondigen. Vorige week moest hij gas terugnemen.
De Hond verslindt elke week zijn lijfblad Business Week. Het inspireert hem. Hij vertaalt de vaak euforisch opgeschreven trends naar even gloedvolle betogen over de mogelijkheden van informatietechnologie in ons polderland. Menig ondernemer maakt dankzij ‘great communicator’ De Hond voor het eerst kennis met de spannende wereld van het web. Aanvankelijk stuit De Hond op veel scepsis. Men vindt hem een hype. Daar houden we niet van in Nederland. Als de ware evangelist laat hij zich echter niet van zijn pad af brengen. Het werkt: de nuchtere zakenmensen die zijn seminars plegen te bevolken, raken langzaam maar zeker ‘begeisterd’.
Naast het woord laat De Hond zich ook in geschrifte niet onbetuigd. Van zijn bestseller Dankzij de snelheid van het licht, versie 2.0, zijn 50.000 exemplaren verkocht. De lans die hij breekt voor zijn Digi-Deltaplan vind echter weinig weerklank bij politici. Aan de stelling dat Nederland zijn miljarden beter kan steken in de digitale economie dan in de Betuwelijn, heeft Den Haag geen boodschap. De overheid houdt de hand op de knip. Geld komt wel los, maar vooral via verstrekkers van risico-kapitaal.
Het licht gezien
Sinds een jaar heeft iedereen het Internetlicht gezien. Tijd om tot actie over te gaan. Zo ook Maurice de Hond. De kapitaalmarkt is hem gunstig gezind. Zijn beleggingsvehikel Newconomy is de afgelopen maand met een enorme reclamecampagne gepushed. Zichzelf promoot hij als hightech ondernemer via de reclame van KPN Telecom. In dit licht moet het zelfs voor een rasoptimist als De Hond een bittere pil zijn dat hij de voorgenomen beursgang van zijn club moet uitstellen om niet het slachtoffer te worden van de afrekening onder Internetfondsen op de beurs. Hij houdt zich even een paar weken koest in de verwachting dat hij na de storm zijn 75 á 100 miljoen euro alsnog kan op te halen.
Anderhalf jaar geleden had hij ook een kleine tegenslag. De Hond zoekt op dat moment financierders voor zijn plan een eigen Internetbeleggingsmaatschappij op te zetten. Het kost de geboren Amsterdammer veel moeite de eerste 20 miljoen gulden startkapitaal binnen te slepen. Ondanks zijn grote naamsbekendheid staan investeerders niet te trappelen om hun geld aan hem toe te vertrouwen. Niet iedereen is er op dat moment van overtuigd dat er in de ex-opiniepeiler ook een briljant zakenman schuil gaat. Wat zijn televisieoptredens verhulden, is dat hij naast onafhankelijk opiniepeiler toch vooral altijd ondernemer is geweest.
Model
In 1975 richt hij samen met de latere PvdA-staatssecretaris Hedy d’Ancona Cebeon op. Dit bureau legt zich toe op onderzoek en advies in de non-profit sector, een gat in de markt. Vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen van 1977 presenteert hij een model om de politieke voorkeuren van de Nederlanders nauwkeurig in te schatten.
In 1980 wordt hij directeur bij Inter/View, een in 1967 opgericht bureau voor marktonderzoek. Daar legt hij de basis voor grootschalig computergestuurd telefonisch onderzoek in Nederland. De enquêteurs zien de directeur regelmatig met zijn uit de kluiten gewassen hond, een boxer, tussen de terminals rondlopen. Als marktonderzoeker, want daarmee verdient Interview het meeste geld, is De Hond zijn tijd ver vooruit. De automatisering kost echter bijzonder veel geld en wordt een loden last voor zijn bedrijf. De Hond stapt uit de dagelijkse leiding en wordt later commissaris.
In de tweede helft van de jaren ’80 werkt De Hond als adviseur voor een andere rasondernemer: Anton Dreesmann. De baas van Vendex heeft in die periode grootse plannen, ook op computergebied. De Hond moet als directeur van het bedrijf Headstart voor Vendex de Amerikaanse consumentenmarkt veroveren. Echter: al 1989 neemt Philips Headstart over. Kort daarna stapelen de verliezen zich zo hoog op dat Philips de boel opdoekt.
City Online
In het weekblad Intermediair constateert collega-internetgoeroe Gerard van Vliet dat De Hond wel eens te veel oog heeft voor alle mogelijkheden maar niet voor de onmogelijkheden. De Hond erkent dat wel een beetje. Hij zegt dat hij erg gericht is op opportunities. Diezelfde Van Vliet was als lid Raad van Bestuur van uitgeverij Wegener enige tijd verantwoordelijk voor de nieuwe media bij deze uitgeverij. Bij Wegener wordt De Hond directeur Informatie Technologie & Nieuwe Media. De Hond bouwt het werk van Van Vliet uit. In deze functie zet hij Internetprojecten op waaronder City Online. Het werd geen succes. Ook andere nieuwe mediaprojecten brachten niet datgene waarop Wegeren had gehoopt.
Na drie jaar Wegener Arcade wil De Hond weer eens wat anders. Inmiddels lijkt de tijd rijp voor een eigen onderneming. In september 1998 richt hij Icom op, dat later tot Newconomy wordt omgedoopt. Een investeringsmaatschappij met belangen in Internetbedrijven, waaronder dat van zijn vrouw en zoon. De aanvankelijke scepis om geld aan De Hond toe te vertrouwen, is geweken -mede als gevolg van de Interneteuforie die zich van banken, beurzen en andere geldverschaffers meester maakte. In de zomer van 1999 wemelt het van geldstromen die de weg naar het Internet zoeken. Op de hightech schermenbeurs Nasdaq schoten de koersen van de Internetfondsen omhoog. Dat moet in Nederland ook lukken, dacht De Hond. Hij spiegelt zich aan het succes van de Amerikaanse investeerder Cmgi, waarvan het aandeel sinds 1994 liefst 1200 maal in waarde is toegenomen.
Nieuwe kansen
De Honds enthousiasme kent sindsdien geen grenzen. In een jaar tijd koopt hij belangen in 25 bedrijven. Hoe dat kan? "Ieder bedrijf ken ik al vanaf de eerste dag," verklaart hij zelf. De Hond schat dat hij zo’n tweehonderd bedrijven heeft bekeken. Bij 75 tot 100 bedrijven kwam het onderzoek in een serieus stadium. Een indrukwekkend aantal, zeker voor iemand die nooit voor een participatiemaatschappij heeft gewerkt.
Het motto van Newconomy is ‘nieuwe tijden, nieuwe kansen’. Het is De Honds geloofsbelijdenis. Ondernemen betekent risico nemen. En soms heb je mensen nodig die zich met passie en optimisme op de toekomst storten. De Hond houdt van snelheid. En snelheid is essentieel in de Interneteconomie. Critici zullen zeggen dat De Hond zich weer eens voorbij holt. De tijd zal het leren.