Het Amerikaanse ministerie van Justitie en de Federal Trade Commission (FTC) bekijken of de online business-to-business markten, die overal als paddestoelen uit de grond schieten, mededingingsregels en antitrustwetten overtreden.
De twee instanties hebben gisteren een eerste serie richtlijnen uitgevaardigd die de elektronische markten voor zakelijk verkeer in goede banen moeten leiden. Het veertig pagina’s tellende document omschrijft ‘een analytisch kader waarmee bedrijven die willen toetreden tot een elektronische business-to-business markt, kunnen inschatten hoe groot het risico is om na verloop van tijd aangeklaagd te worden wegens de schending van antitrustregels’. De verwachting is dat hier een duidelijke waarschuwing uitgaat dat ook de handel die bedrijven onderling voeren via Internet, in lijn moet zijn met mededingingsregels.
FTC weigert in te gaan op specifieke gevallen, maar voor de meeste analisten staat vast dat Oracle’s automobile.com-site zeker onderwerp van onderzoek zal zijn. Dat is de elektronische handelsplaats waar de drie giganten van de Amerikaanse automobielindustrie – Ford, General Motors en Daimler Chrysler – elkaar hebben gevonden. Het is een voorbeeld hoe kartelvorming op de loer ligt wanneer leveranciers elkaar elektronisch weten te vinden en met een gezicht naar buiten treden. MP