Softwareleverancier Baan gaat zich weer volledig concentreren op erp-systemen. Na mislukte uitstapjes in uiteenlopende richtingen is het bedrijf weer terug bij af. De activiteiten op het vlak van software voor klantbeheer (crm) , waar het eerder zijn zinnen op had gezet, worden geconcentreerd bij het dochterbedrijf Aurum dat in 1998 werd overgenomen voor 250 miljoen dollar. Analisten verwachten over zes tot negen maanden een beursgang van de dochter die 1,5 miljard dollar kan opbrengen.
Concentratie op erp-systemen. Dit is de strategie waar Baan zich nu aan vasthoudt. Op 20 april ontvouwt het bedrijf dit plan en maakt het zijn kwartaalcijfers en reorganisatieplannen bekend. De koerswijziging is opvallend, want de afgelopen maanden hebben diverse topmensen van Baan elkaar flink tegengesproken over het te volgen beleid. Begin februari stelt Laurens van der Tang, directeur onderzoek en ontwikkeling, dat Baan met de verkoop van Coda (financiële software) aan Science Systems weer terugkeert naar de kernactiviteiten. Hij omschrijft die activiteiten als ‘het leveren van geïntegreerde software voor productiebedrijven met de nadruk op supply chain management, het besturen van de logistieke keten.’
Onbegrijpelijk
Medio februari verklaarde marketing directeur Katrina Roche dat het bedrijf het budget voor onderzoek en ontwikkeling van crm-software met 40 procent verhoogt. Doel van de budgetverhoging is het versnellen van de integratie van de crm-modules in de erp-oplossingen van Baan. Met geen woord rept zij over supply chain management. Roche stelt op dat moment dat het bedrijf geen afsplitsingen overweegt. Maar een maand later wordt bekend dat de softwareleverancier zijn activiteiten op het gebied van relatiebeheer rijp gaat maken voor verzelfstandiging via het eerder overgenomen Aurum. Onduidelijk is nog welk aandeel Baan in Aurum blijft houden. Een beursgang zou meer dan 1 miljard dollar opleveren, zo voorspellen analisten. Daarmee zou Baan in een klap uit de financiële problemen zijn, maar strategisch is de verkoop onbegrijpelijk. Software voor klantbeheer is immers één van de snelst groeiende markten van de software-industrie.
Het bedrijf lijkt een duidelijke lijn te volgen door alle crm-activiteiten te concentreren in Aurum. Dit blijkt niet het geval, want op 24 maart opende Baan in samenwerking met Microsoft en Compaq een crm-onderzoekscentrum in zijn vestiging in Kopenhagen. Dit Europese centrum richt zich op bedrijven die met de nieuwste bedrijfssoftware en hardware werken en structurele verbeteringen willen doorvoeren met crm.
CMG heeft vertrouwen in software van Baan
Dienstverlener CMG gaat de software voor relatiebeheer Baan Front Office gebruiken. Begin deze maand zijn vier proefprojecten van start gegaan in de vestigingen in Nederland, Engeland en Duitsland. CMG heeft de keus voor Baan Front Office gemaakt na een vergelijking van crm-oplossingen van veertien softwareleveranciers. De uiteindelijke keus ging tussen de software van Baan en Siebel, dat marktleider is in crm-software. Kieran Leahy, managing director van CMG, heeft zich ingedekt tegen een mogelijke teloorgang van Baan. "Bij alle contracten die wij sluiten met softwareleveranciers nemen we een regeling voor escrow op. Daardoor krijgen wij bij eventuele calamiteiten de beschikking over de broncode."