Microsoft wil zijn positie in het Verre Oosten verder uitbouwen met de overname van Titus Communications, Japans tweede onderneming op het gebied van tweeweg kabeltelevisie.
Alhoewel Microsoft tot voor kort weigerde om de overname te bevestigen, verklaarde het afgelopen vrijdag dat het 60 procent van de aandelen in Titus zal overnemen van het Amerikaanse kabelbedrijf Mediaone Group dat samengaat met AT&T.
Details van de overname zijn nog niet bekend gemaakt, maar naar verwachting is met de deal een bedrag gemoeid van 940 miljoen dollar. Titus had in 1998 negentigduizend abonnees en een omzet van 5,1 miljard yen. Met de overname krijgt Microsoft het grootste aandeel in een kabelnetwerk in handen, na eerdere acquisities in Canada, Brazilië en het Verenigd Koninkrijk.
De overname biedt Microsoft de gelegenheid om in Japan zijn op Windows CE gebaseerde opzetkastjes (settop boxes) en z’n activiteiten op het gebied van Web TV op een grotere schaal in de markt te zetten. Eerder al maakte Microsoft de samenwerking bekend met Grass Valley Group, Vertigo Multimedia en Video Design Interactive. Deze Amerikaanse bedrijven maken televisie-productiesystemen voor de ontwikkeling van applicaties en software voor digitale, interactieve televisie.