De Spring Internet World 2000-beurs in Los Angeles was vorige week het podium voor een aantal nieuwe Internet-zoekmachines om zich aan de wereld te presenteren. Deels zijn ze gebaseerd op oude, bekende technieken, maar sommige bedrijfjes introduceerden ook interessante nieuwtjes.
Pinpoint.com viel vooral op omdat het bedrijfje niet aan geïnteresseerden wil vertellen waarop de werking van zijn zoekmachine is gebaseerd. Wel werd duidelijk dat het systeem zijn eigen weg zoekt op Internet, en niet klakkeloos de databanken van andere zoekmachines gebruikt. Er draait momenteel een bèta-versie op zes verschillende websites, en er bestaat een versie die exclusief zoekt naar WML-pagina’s (Wireless Markup Language), waarmee het bedrijf hoopt te scoren op de snelgroeiende WAP-markt.
Een andere starter, Oingo, viel op met eenbetekenis-gebaseerde trefwoord-zoekmachine, waar een team van acht codeerspecialisten en acht taaldeskundigen ruim anderhalf jaar aan heeft gewerkt. Het team heeft een lexicon van gerelateerde woorden samengesteld dat verder gaat dan de bestaandesynoniem-gebaseerde zoekmachines.
Ten slotte wist in Los Angeles ook een Europese zoekmachine hoge ogen te gooien. Het Franse Albert Incorporated hoopt de Amerikaanse markt te bestormen met een ‘Ask Jeeves’-concurrent die is gebaseerd op natuurlijke taal. Het grote verschil met Ask Jeeves is dat de Franse zoekmachine na elke nieuwe zoekopdracht al een aantal hits toont, waar Ask Jeeves eerst nog een paar keer terugkomt met vervolgvragen.